måndag 1 april 2013

Farlig förmåga

Författare: Jessica Spotswood
Genre: Fantasy, magi, romantik
Sidor: 335
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för förhandsexemplaret!)
Serie: Systrarna Cahill-trilogin #1
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Born Wicked
Översättare: Jan Risheden
Övrigt: Det finns en andra bok på engelska under namnet Star Cursed.


Handling: Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas. Storasyster Cate har lovat att beskydda sina yngre systrar men det blir komplicerat när hon hittar sin döda mammas dagbok. Om det som står i den är sant är de inte säkra - kanske inte ens från varandra... En smäktande och spännande berättelse, späckad med magi och romantik!

Omdöme: Ärligt talat hade jag ingen koll på Farlig förmåga, än mindre visste jag att den existerade innan Rabén & Sjögren mejlade mig och frågade om jag ville ha ett förhandsex. Man kan säga att Farlig förmåga överraskade mig, för när de frågade mig var jag måttligt intresserad, i alla fall så pass att jag ville läsa den. Och så här i efterhand är jag nöjd över att jag valde att läsa den.
Farlig förmåga handlar som sagt om häxor och såvitt jag vet så finns det inte häxböcker i överflöd (om ni nu råkar känna till några häxböcker (förutom Farlig förmåga och Hex Hall) får ni gärna kommentera och berätta vilka), därför kan jag enbart glädjas åt att Farlig förmåga handlar om just det. Jag kan med stor förtjusning säga att Farlig förmåga var bland de bästa böckerna jag läst den här månaden.
Den är så härligt gammaldags, och ni som läser min blogg flitigt vet hur mycket jag älskar böcker som utspelar sig förr i tiden, särskilt böckerna i serien Parasollprotektoratet. Det är svårt att lägga boken ifrån sig och helst av allt ville jag bara sitta och sträckläsa boken, men eftersom det är påsklov och annat ska göras så kunde jag inte ge mig tid till att göra det (särskilt inte efter att mamma och pappa införde ett schema för oss barn, vi ska diska, tvätta, laga mat etc).

Jag blev snabbt fäst vid systrarna Cahill som har helt olika personligheter, men jag gillade Tess aningen mer än Cate och Maura. Tess måste vara den mest förståndiga tolv-åring som finns! Hon är förnuftig och ibland lite humoristisk. Maura har ett hett temperament och så har hon, passande nog, knallrött hår, dock så är jag inte lika förtjust i henne, hon är den systern jag gillar minst. Cate är en bra berättarröst, hon är smart och väldigt överbeskyddande vad gäller hennes systrar, vilket jag förstår.
Finn, honom gillar jag, jag är mer Team Finn än Team Paul. Ett stort plus, han gillar att läsa! Jag gillar att triangeldramat trots allt inte tar jättemycket plats i historien. Det gjorde bara boken bättre.

Kort sagt så gillar jag Farlig förmåga mycket och rekommenderar den verkligen! Älskar miljön, karaktärerna och även omslaget som är hur läckert som helst (mycket glade över att de valde att behålla originalomslaget). När kommer tvåan ut på svenska?!

5 kommentarer:

  1. Denna måste jag påbörja snart alltså:) Har den liggandes men så mycket annat kommer i mellan:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör du absolut göra! ;) Ja, det blir lätt så *suck* :/

      Radera
  2. Ögat över månskäran-trilogin!:)

    SvaraRadera
  3. Ögat över månskäran, upprorsänglar och längtans rike.:) Den serien är superbra! Dock är den ganska svår att få tag på, vilket är synd...:/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipset! :) Jag får ta och kolla upp de böckerna då. Attans, jag får i alla fall försöka ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...