onsdag 3 april 2013

Hemligheternas rike

Författare: Kristin Cashore
Genre: Fantasy, kärlek, drama
Sidor: 622
Förlag: Semic (Tack för boken!)
Serie: De Utvalda #3
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Bitterblue
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: -



Handling: Åtta år har förflutit sedan kung Leck dog och Bitterblue, som blev drottning i hans ställe, är nu hela arton år. Dock har staden inte återhämtat sig sedan tiden då Leck regerade. Bitterblue kämpar för att samla ihop kungariket igen. Hemligheter och mysterier från hennes fars regeringstid lever kvar än.
När Bitterblue inser hur lite hon faktiskt vet om sin stad börjar hon smyga ut om nätterna. Hon finner sagorummen och träffar två tjuvar som hon så småningom blir vän med. Kan de vara till hjälp?

Omdöme: Efter att jag läste Monstrets dotter, del två i De Utvalda, och gillade den mycket, bestämde jag mig för att trots allt ge Hemligheternas rike en chans. För jag var ju inte särskilt förtjust i Tankeläsaren, del ett, och tänkte inte läsa fortsättningen alls om Monstrets dotter inte skulle vara bra. Men turligt nog för Kristin Cashore och hennes serie så gillade jag Monstrets dotter och därför läste jag nu sista delen. Jag har ingenting emot hennes serie längre, det var bara jag och Katsa som inte kom överens i första boken och jag hade därför inget problem med henne i den här boken, för ja, Katsa är med även här.

Även om boken har en ny huvudperson så är karaktärerna från de två tidigare böckerna med och spelar en roll, vilket jag tycker är riktigt roligt! Jag gillar Bitterblues karaktär, redan i Tankeläsaren fick jag upp ögonen för henne, men efter att ha läst denna boken gillar jag henne ännu mer. Hon är inte perfekt utan gör misstag ibland, vilket får henne att bli verklighetstrogen. Trots att det har gått åtta år sedan sist så klarade författaren att få läsaren att känna igen Bitterblue.
Jag gillade också Saf och Teddy. Saf är väldigt intressant och jag råkar faktiskt gilla att han är så surmulen. Både Saf och Teddy är snälla och omtänksamma och helt klart två av mina favoritkaraktärer i boken.
Tack, Kristin, för att du lät Po, Katsa (som faktiskt har blivit en bättre karaktär i mina ögon), Giddon och de andra karaktärerna vara med även i denna bok, för jag har faktiskt saknat de.

Språket gillar jag, och handlingen går hem också. Det är äkta och jag gillar konceptet. Jag tycker också att författaren lyckades avsluta serien väldigt bra och hon knöt ihop de tre olika böckerna bra! I slutet tänkte jag verkligen "självklart ska det sluta såhär, hur annars skulle det kunna sluta?". Jag hoppas att hon skriver en uppföljare! Dock så kändes romansen lite oavslutad.
Det blev en rätt avig recension, kändes som i alla fall, men jag hopas att ni blev nöjda ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...