torsdag 15 augusti 2013

Den femte vågen

Författare: Rick Yancey
Genre: Dystopi, spänning, kärlek, science fiction
Sidor: 487
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Serie: Den femte vågen #1 (?)
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: The 5th wave
Översättare: Jan Risheden
Övrigt: Utläst 13 augusti 2013




Handling: Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.


Omdöme: Jag var inte sen med att tacka ja när Rabén & Sjögren frågade om jag ville förhandsläsa Den femte vågen, jag har länge velat läsa boken och därför var jag ju tvungen att ta chansen, att tacka nej fanns alltså inte på kartan. Det vore en stor underdrift att säga att jag hade höga förväntningar på boken, efter att ha hört så mycket gott om den och sett att den legat etta på topplistan i USA så kan man ju inte annat än att förvänta sig något bra. Och tyvärr måste jag meddela att boken inte höll måttet.

De första 50-70 sidorna i boken tyckte jag att det var riktigt intressant (Min tanke typ: "Åh, vad intressant detta ska bli, en bok med utomjordingar, så spännande!" xD), men sedan vände det tyvärr och boken blev hur seg som helst. Helt plötsligt fann jag inget intresse i att läsa boken, det hjälpte inte ens när [Cassie låg under bilen och blev skjuten av Evan eller när hon kom till Evan och deras lilla romans startade]. Riktigt synd med tanke på att det hade börjat så bra, men lyckligtvis så vägde slutet och de sista 100-150 sidorna upp boken aningen. Det skedde ungefär när Ben Parish kom in i bilden och man fick läsa ur hans perspektiv, för det gillade jag riktigt mycket och det blev med ens spännande igen.

Vad gäller karaktärerna så är Sammy min favorit, jag fastnade även för Cassie och Ben, men utöver de så gav karaktärerna ingen wow-känsla. Sammy, det är något som gör att jag gillar honom så starkt, men jag kan inte sätta fingret på det, Sammy är Sammy helt enkelt. Jag gillar hans berättarröst och personlighet, han blev snabbt en favorit.
Cassie har en helt okej berättarröst, men tyvärr blev jag lätt uttråkad när jag läste kapitlen ur hennes perspektiv. Bortsett från det så gillar jag Cassie som person, jag gillar att hon är sarkastisk och kaxig, men ibland även rädd.
En berättarröst som jag däremot tycker mycket är självklart Bens, det var ju en av anledningarna till att boken blev bättre i slutet.

Själva idén med en framtid där jorden invaderas av utomjordingar tycker jag som sagt är riktigt intressant och aliens som ser ut som människor gör det hela ännu intressantare, dessvärre är det för lite aliens med i bilden för att jag ska tycka om det riktigt mycket. Jag hade gärna sett mer av det.
Under bokens gång tänkte jag många gånger på att det känns som om det skulle kunna vara ett tänkbart framtidsscenario, och ett riktigt ruskigt ett.

Kort och gott så är Den femte vågen endast en okej bok för mig, större delen av boken var seg, men som tur var så vägde slutet upp det aningen. Karaktärerna var det inget särskilt med, men Sammy föll jag för. Boken har en intressant handling, men saknar mer spänning! Trots att det inte blev någon höjdare så kan jag helt klart tänka mig att läsa fortsättningen om det kommer någon, vilket jag har för mig att det ska göra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...