onsdag 7 augusti 2013

Minirec x 4: Seriealbum

Ojingogo

Författare: Matthew Forsythe
Genre: Seriealbum, fantasy (tja, påhittat)
Sidor: 160
Förlag: Ordbilder
Serie: -
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: Ojingogo
Översättare: Har ingen text i sig (i princip bara några ynka pratbubblor med ett påhittat asiatiskt språk)
Övrigt: Utläst 19 juni 2013


Omdöme: Fick höra talas om Ojingogo tack vare Miriam på Schitzo-Cookies bokblogg som hyllade seriealbumet, sedan dess har jag varit riktigt nyfiken på att läsa det, vilket skedde när jag hittade boken på biblioteket. Ni skulle ha sett min min när jag såg den, hela jag sken upp och drog snabbt som tusan ut boken från dess plats i hyllan för att sedan kvickt lägga den till rätta i min famn.
Senare samma dag satte jag mig i solen för att se vad Ojingogo nu kunde tänkas erbjuda, efter ett tag var albumet utläst och Alba nöjd! För jag tyckte mycket om Ojingogo som är ett riktigt mysigt seriealbum.
Tecknarstilen, den älskar jag, och jag säger till mig själv: "Jag vill kunna teckna så jag med!!!" Jag älskar alla dessa knasiga figurer och funderar på att måla av några och sätta upp på väggen. Why not?
Handlingen påminner en aning om, som Miriam säger, Alice i Underlandet (fast i koreansk version) och då det inte är någon text över huvud taget (utom de påhittade pratbubblorna som sagt) så kan det var lite svårt att hänga med ibland, men jag är såld ändå! Gillar huvudkarktären/huvudkaraktärerna, flickan och bläckfisken, så söta!^^
Så för er som gillar seriealbum med koreansk stil, LÄS!


Namnsdagsflickan

Författare: Kristoffer Leandoer
Illustratör: Åsa Ekström
Genre: Fantasy, livsöde, vänskap, manga
Sidor: 175
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Namnsdagsflickan
Översättare: -
Övrigt: Utläst 17 juni 2013


Omdöme: När jag fick syn på Namnsdagsflickan på biblioteket tvekade jag med att låna den (ja, faktiskt ^.^), jag kände mig inte sådär pang-på-sugen att läsa den, men trots det slog jag till och den fick följa med mig hem. Anledningen till att jag tvekade var nog mestadels för att jag inte trodde att jag skulle tycka om den, och jag kan inte säga att jag fullt håller med de bokbloggare som säger att Namnsdagsflickan är klockren, gullig, fin, men jag kan inte heller säga att den är kass, för det är den inte. Saken är den att den faktiskt är helt okej, men den är just bara det, helt okej. Den berör mig inte och är ingen stor hit hos mig, okej helt enkelt.
Tycker ärligt talat att boken är lite småkonstig och det är inte så trovärdigt att [Namnsdagsflickan fastnar/hamnar i Berghendia under koman], fast såhär i efterhand måste jag dock hålla med om att boken är lite smått charmig och att själva idén är bra. Illustrationerna förhöjer boken! Riktigt fina!
Jag gillar karaktärerna, Kim, Robin och Namnsdagsflickan (!) (samt även några från Berghendia), och tycker om att Kim och Robin får vara könlösa, det var först i slutet jag kom på att man aldrig riktigt fick reda på vilket kön de hade. Både Kim och Robin är ju namn som passar på både tjejer och killar, så plus för det!


Lou! Förälskelser (Lou! #4) & Lou! Laser Ninja (Lou! #5)

Författare: Julien Neel
Genre: Seriealbum, kärlek, vänskap
Sidor: 48 (gäller bägge böcker)
Förlag: Wibom Books
Serie: Lou! #4 (Förälskelser) & Lou! #5 (Laser Ninja)
Utgivningsår: 2011 (gäller bägge böcker)
Originaltitel: Idylles (Förälskelser) & Laser Ninja (Laser Ninja ^.^)
Översättare: Lotta Riad
Övrigt: Utläst 20 juli 2013 (Förälskelser & 17 juli 2013 (Laser Ninja)



Omdöme: Hur mysiga seriealbum som helst! Tråkigt att jag inte hittade de tre första delarna, men jag ska söka upp/beställa hem de snart har jag tänkt. Jag har länge velat läsa Lou!-böckerna och nu äntligen blev det av. Perfekt och lättläst läsning under soliga dagar. Tycker mycket om tecknarstilen och ser fram emot att läsa de andra böckerna. Gillade bägge koncepten och tyckte det var bra handling, även karaktärerna tyckte jag mycket om. Lou's mamma är så härlig! Kom flera gånger på mig själv med att sitta och le lite smått när jag läste, ibland kan det vara riktigt roligt. Men den stora frågan är: "Varför måste de vara så korta!? De tar slut för snabbt, vill ju ha mer!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...