torsdag 3 juli 2014

Anna and the French Kiss

Författare: Stephanie Perkins
Genre: Kärlek, contemporary, feel-good
Sidor: 372
Förlag: Speak
Serie: -
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Anna and the French Kiss
Översättare: -
Övrigt: Utläst den 6:e juni 2014

Handling: Anna can't wait for her senior year in Atlanta, where she has a good job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. So she's not too thrilled when her father unexpectedly ships her off to boarding school in Paris - until she meets Etienne St. Clair, the perfect boy. The only problem? He's taken and Anna might be, too, if anything comes of her crush back home. Will a year of romantic near-misses end in the French kiss Anna awaits?

Omdöme: Var ska jag börja? Jag fullkomligt älskar den här boken. Den är romantisk, rolig, spännande, mysig, gullig och härligt somrig - helt klart läsvärd. Efter allt gott jag hört om Anna and the French Kiss hade jag riktigt höga förväntningar, men boken överträffade dem. Och att jag dessutom sträckläste boken bådar väl gott? Särskilt med tanke på att den är på engelska och nästan 400 sidor lång.

Det bästa med boken är helt klart karaktärerna. De är realistiska och helt enkelt underbara. Jag älskar Anna. Jag kan verkligen känna igen mig i henne, och jag älskar hennes obsession med film. Sedan jag läste boken har jag haft lust att gå på bio...ensam till och med. Stephanie Perkins har verkligen lyckats med Annas berättarröst. Hennes tankar är roliga och att hon kan vara naturlig i St. Clairs närhet fast hon är förälskad i honom, är ett stort plus. Åh, Anna och St. Clair är så söta tillsammans! St. Clair! Det är omöjligt att inte bli förälskad i honom - han är en charmig kille, rolig (jag skrattade seriöst åt det mesta han sa), snäll, gullig och totalt urläcker. En sådan där perfekt kille som jag vanligtvis irriterar mig på, men i den här boken älskar jag det. Han är pojkvänsmaterial. Författaren har verkligen lyckats med karaktärerna - när man lärt känna dem kändes de som mina vänner.

Något jag också älskar med boken är att kärleken är så trovärdig. Det är ingen kärlek vid första ögonkastet eller insta-love. Kärleken mellan Anna och St. Clair växer sakta fram. Det är äkta. Först är hon endast attraherad av hans utseende och det är hans personlighet hon blir förälskad i.

Jag älskar handlingen. Jag var fast redan efter de första sidorna och hade stora svårigheter att lägga boken åt sidan. Den är spännande, men ingen actionfylld bok där folk dör eller liknande, utan på ett eget sätt. Den här boken 'had me at hello' som man brukar säga i kärlekssammanhang. Den är glad och somrig och alldeles underbar. Anna and the French Kiss verkar kanske som en typisk cheesy kärlekshistoria, men den är mycket mer än så. Det är inte bara kärlek involverat.
Stämningen och känslan genom hela boken gör mycket. Det är mysigt, som att vara förälskad på nytt med fjärilar i magen och allt sådant där. Och jag älskar att den är så verklighetstrogen, det känns som om detta skulle kunna ha hänt på riktigt.

Miljöbeskrivningarna är fantastiska. Jag kan se allt framför mig och det känns som om jag själv är i Paris. Jag vill verkligen åka dit nu, ännu mer än jag redan ville innan. Jag vill dit och besöka alla platser Anna och St. Clair var på.

Jag tycker om språket. Det är lagom svårt och mysigt och har en romantisk känsla över sig. Dessutom är det en stor dos humor, vilket jag älskar! Bokens dryga 400 sidor var lagom. Varken för kort eller för långt, utan boken slutade lagom.

Anna and the French Kiss är utan tvekan en av de bästa böcker och kärleksromaner jag läst. En bok alla borde läsa.  En bok som fick mig att både skratta högt och gråta. Den är romantisk, rolig, sorglig, vacker, mysig, fin, somrig och underbar. Ett måste att läsa! LÄS! Så jävla bra. Jag kan inte vänta på att få läsa Lola and the Boy Next Door...


10 kommentarer:

  1. Älskar den här boken! St. Clair är så himla swoonig... <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är hur underbar som helst, håller verkligen med dig!! <3

      Radera
  2. Åh, älskade denna också!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är så himla bra! Ser verkligen fram emot att läsa Perkins andra böcker :)

      Radera
  3. Den här ska jag försöka läsa i sommar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det, du lär inte ångra dig! :D Hoppas du kommer älska den lika mycket som jag <3

      Radera
  4. Åh älskar Anna and the French Kiss så mycket! Lola and the Boy Next Door är också superbra, inte lika bra som Anna men fortfarande supermysig! ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar älskar älskar <3 Ser riktigt mycket fram emot att läsa den :D

      Radera
  5. Läste nyligen klart denna och älskar den så mycket!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gud, så härlig och underbar! :) Vad finns det att inte älska, haha ^^

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...