tisdag 15 juli 2014

Mycket mer än så

Författare: Sarah Dessen
Genre: Kärlek, vänskap, feel good, contemporary
Sidor: 413
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: Along for the Ride
Översättare: Jan Risheden
Övrigt: Utläst den 19:e juni 2014

Handling: Auden har jämt varit den perfekta dottern, den ansvarsfulla systern, den duktiga eleven. Hon är en tjej som man kan lita på. Men Auden har känt sig instängd av alla krav, hon har inte haft något socialt liv och hon har inte sovit en hel natt på flera år.

Innan hon ska börja på college får hon ett erbjudande om att tillbringa sommaren hos sin pappa och hans nya familj i en liten stad vid kusten, och hon tar tillfället i akt. Hon får ett sommarjobb i sin bonusmammas klädbutik och plötsligt händer någonting med Auden. Hon får lära sig allt om det sociala spelet, hur tjejer pratar och beter sig, om tjejers vänskap och deras kärleksbekymmer. Så möter hon Eli, en ensamvarg som också har svårt för att sova om nätterna, och som Auden snabbt kommer nära. Tillsammans ger de sig ut på ett uppdrag: Auden för att göra allt det där hon aldrig har gjort, Eli för att lära sig att leva med de skuldkänslor han bär på sedan han var med om en nära väns död. Det blir sommaren när allt förändras.

Omdöme: Och Sarah Dessen har lyckats igen. Mycket mer än så är min favorit av Dessens böcker hittills. Jag gillar verkligen hennes tidigare böcker och kunde därför inte låta bli att ha höga förväntningar. Som tur var blev jag positivt överraskad, för Mycket mer än så överträffade mina förväntningar. Jag älskar denna sommarkänsla, det är så härligt. Den håller i sig från första till sista sidan. Dessens böcker passar perfekt för att läsas på sommaren, gärna utomhus i trädgården, på stranden, i solstolen, i hängmattan eller helt enkelt på någon trevlig liten gräsplätt.

Karaktärerna känns levande och realistiska och är alla unika på sitt sätt. Sarah Dessen tycks alltid få till dem så de känns trovärdiga. Jag älskar Audens berättarröst och tycker om henne som person. Hon är stark, sympatisk, trygg i sig själv och vet vad hon vill. Jag kunde även känna igen mig i hennes perfektionism och prestationsångest, att man alltid ska vara så perfekt och prestera bra.
Eli, vilken kille! Han är så gullig, cool, snäll och jag älskar hans personlighet. Jag gillar verkligen hans utveckling genom boken, även Audens. De är så fina tillsammans!
Jag tycker om alla karaktärer i boken, Audens bror Hollis, vännerna (då särskilt Maggie som visar sig vara mycket mer på insidan än vad Auden först tror, hon är fantastisk), Heidi som också hon visade sig vara fantastisk, lilla Thisbe och fler. Däremot irriterade jag mig något otroligt på Audens föräldrar, i alla fall pappan.

Jag gillar att relationerna inte gick för fort fram, utan att de växte fram långsamt, både kärlek och vänskap. Hur kärleken mellan Auden och Eli sakta växer fram och är så trovärdig, att de tillbringar nätterna tillsammans och hittar på en massa saker. Det verkar så mysigt! Det gör boken mer verklighetstrogen.

Boken är spännande på sitt eget sätt och som gjord för att sträckläsas. Jag fastnade snabbt och sidorna flög förbi. Boken har ett flyt och det blev aldrig tråkigt att läsa.
Jag gillar idén med att en tjej har växt upp för fort och nu försöker uppleva barndomen på nytt, det är riktigt intressant.

Språket är fint men enkelt. Det är lättläst men inte banalt. Jag gillar översättningen av originaltiteln, Along for the Ride. Mycket mer än så är så fint och stämmer bra in på boken, för den är verkligen det, mycket mer än så.

Mycket mer än så är en bok jag rekommenderar till alla, läs den! Underbart somrig, fantastiska karaktärer och en djup handling. Passar som handen i handsken nu på sommaren, så sätt er till rätta på något skönt ställe och plocka upp boken och läs.


6 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den, för det gjorde personligen inte jag xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt mycket! Nehe, haha, vad synd xD Ska du på Bokmässan i år? :D

      Radera
  2. Det är min favorit av Dessens böcker också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad kul! Den var riktigt bra :)

      Radera
  3. åhh, jag älskar Sarah Dessens böcker! Mycket mer än så är min absoluta favorit, blek tokkär i Eli när jag läste den, haha. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag meeed! Åh, Eli, ja han är fin han, haha :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...