tisdag 12 augusti 2014

Minirecensioner x 4: Lögnen på femte våningen, Far From You, Lou! x 2

Jag har rätt många recensioner att skriva pga min långa bloggpaus och lite annat smått så kör på en omgång minirecensioner med några få böcker.

Lögnen på femte våningen

Författare: Doo Van Ranst
Genre: Spänning
Sidor: 173
Förlag: Massolit förlag
Serie: -
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Moeders zijn gevaarlijk met messen
Översättare: Rikard Bonde & Ingrid Wikén Bonde
Övrigt: Utläst den 7 juni 2014

Omdöme: Okej, så jag gillade inte den här boken. Den var mest skum och konstig. Karaktärerna är platta och inte särskilt levande. Dessutom tycker jag att Jeff är riktigt elak mot sin kompis, han säger elaka saker, knuffas och tvingar honom till att göra grejer osv. Jag tycker också att mamman sänder lite fel signaler när hon säger att hon önskar att Iene (Jeffs utvecklingsstörda syster) inte fanns. Det är en bok för barn, alltså är det barn som läser boken, barn som kanske har en bror eller syster som är utvecklingsstörd. Men ändå kan jag tycka att det känns väldigt äkta och jag gillar det.
Det händer inte mycket och det blir väldigt tråkigt. Dessutom får jag inte det mysterium jag blivit utlovad av baksidestexten.


_________________________________________________________________________________

Far From You

Författare: Lisa Schroeder
Genre: Contemporary, vers
Sidor: 355
Förlag: Simon Pulse
Serie: -
Utgivningsår: 2010
Originaltitel: Far From You
Översättare: -
Övrigt: Utläst den ... januari 2014

Omdöme: Jag har verkligen fått upp ögonen för vers-böcker på sistone. Hittills har jag endast läst tre, alla av Lisa Schroeder, och jag har gillat dem jättemycket. Far From You är en jättefin och bra historia som fångade mig.

Eftersom att den är skriven på vers är den härligt lättläst och det går fort att läsa, jag älskar det, jag älskar vers. Men jag kan ändå inte låta bli att tycka att den tog slut lite väl fort. Jag är imponerad över att Schroeder lyckades få fram så mycket med så få ord. Jag kunde se miljön och kände med karaktären.

Storyn är fin och egentligen ganska lik En sån där vidrig bok där mamman dör. Jag gillade särskilt den delen när Alice och styvmamman sitter fast i bilen under snöstormen, och hur de då börjar lära känna varandra och det är liksom så fint på något sätt. Karaktärerna är bra och trovärdiga och jag kan förstå Alice, men jag gillar inte att hon inte ens ger styvmamman någon chans och stöter bort folk som egentligen bara vill henne väl. Det är väldigt vackert skrivet och jag ser fram emot att läsa mer vers i framtiden.

_________________________________________________________________________________

Lou! Dagboksdagar

Författare: Julien Neel
Genre: Seriealbum,
Sidor: 48
Förlag: Wibom Books
Serie: Lou! #1
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: Journal infime
Översättare: Lotta Riad
Övrigt: Utläst den 20 april 2014

Omdöme: Åh, Lou! är så härligt! Första boken är helt klart bäst, med sina intelligenta vändningar och att varje sida avslutas med en poäng. Det är charmigt, roligt och lättsamt och tecknarstilen är ju för söt och hur underbar som helst! Väldigt färgglatt och fint! Lou passar alla åldrar, så låt dig inte luras av att den verkar barnslig. Det finns något att hämta för både barn och vuxna. Lou! är en urgullig serie som jämt och ständigt får mig att le eller skratta och som jag skulle vilja sätta i händerna på alla.

_________________________________________________________________________________

Lou! Kristallåldern

Författare: Julien Neel
Genre: Seriealbum,
Sidor: 48
Förlag: Wibom Books
Serie: Lou! #6
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: L'age de cristal
Översättare: Lotta Riad
Övrigt: Utläst den 20 april 2014

Omdöme: Vad har hänt? Detta är inte Lou! med sina vardagsbekymmer och små äventyr, nu har detta helt plötsligt omvandlats till någon science-fiction med övernaturliga element. WHAT?! Var kom alla sjungande rosa kristaller och vita kaniner ifrån? Nej, det här är mest rörigt förvirrande och underligt. Kristallåldern är helt klart det sämsta och framförallt det konstigaste albumet i Lou!-serien. Illustrationerna är i alla fall fortfarande fina! Om det kommer ut någon mer bok i serien kommer jag ändå att plocka upp den, i hopp om att Neel kanske har återfunnit känslan och humorn i de tidigare böckerna.

_________________________________________________________________________________


6 kommentarer:

  1. Håller helt med dig om att Lou Kristallåldern var helt knasig jämfört med alla andra Lou-böcker! Jag blev fettbesviken! Jag läste den typ 5 gånger på raken och fattade ändå ingenting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, knasigt värre! Jag med, förväntade mig absolut inte det.

      Radera
  2. Vi hade mer eller mindre exakt samma åsikt om "Lögnen på femte våningen"! Jag fattar verkligen inte hur den någonsin kunde utnämnas bästa ungdomsbok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså, haha, vad roligt! Jadu, känns lite weird ja...

      Radera
  3. Haha, konstiga vändningar är sällan särskilt välkomnande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, haha, inte när de är så här knäppa och knasiga och i synnerhet inte när det hittills hade varit en serie som handlat om de små problemen och bekymren i vardagen och dess äventyr ^^

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...