måndag 25 augusti 2014

Spökstaden

Författare: Ransom Riggs
Sidor: 429
Genre: Fantasy, äventyr
Serie: Miss Peregrines besynnerliga barn #2
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Utgivningsår: 2014
Originaltitel: Hollow City
Översättare: Jan Risheden
Övrigt: Utläst den 15 augusti 2014

(OBS! Kan innehålla spoilers om du inte läst första boken!)

Handling: Efter att ha klarat sig från Miss Peregrines ö, flyr Jacob med sina nya vänner till den märkliga staden London. Där träffar de en farlig galning som heter Caul. Han visar sig vara bror till Miss Peregrine och han är ute efter barnens krafter. Jacob är den enda som kan rädda sina vänner från en säker död.

Omdöme: Jag läste och recenserade föregångaren, Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, för lite mer än ett år sedan. Jag hade då förväntat mig mer skräck och blev därför ganska besviken när det visade sig att det inte var fallet, snarare mer mystik och fantasy. Därför sjönk betyget, även om det var en bra bok. Nu har jag läst uppföljaren, som jag gillar starkt, dels för att jag visste vad jag hade att vänta mig och dels för att det helt enkelt är en riktigt bra uppföljare.

Spökstaden tar vid precis där första boken slutade och man kastas in i handlingen direkt. Tempot är högre, författaren behöver inte längre introducera världen och dess besynnerligheter för oss läsare längre, och det är mer action och allvar. Det är ofta väldigt spännande, även om det finns en del sega bitar. Jag gillar hur de (gruppen/gänget eller vad man ska kalla dem) i den här boken ger sig ut på detta äventyr för att finna hjälp åt Miss Peregrine och stöter på andra besynnerliga, tomgastar och väsen. Särskilt tomgastarna, jag gillar ju fantasy, haha, och mer action. Det är en del vändningar, vilket jag gillar, jag var verkligen inte beredd på den där oväntade händelsen i slutet. Det blev ett riktigt intressant och spännande slut. Och jag tycker att det är skickligt gjort av Riggs att väva in sagan i berättelsen, väldigt snyggt gjort.

Man får lära känna karaktärerna lite mer på djupet och även om jag tycker mycket om hela gänget så har jag några klara favoriter. Olive, det är något som gör att jag gillar henne men jag kan bara inte sätta fingret på det. Hugh tycks vara en riktig räddare i nöden, flera gånger haha, och jag tycker att han är ganska cool med sina bin i magen. Millard har jag också fastnat för, och Bronwyn är verkligen en modersgestalt som tar hand om alla, särskilt de små. Enoch är verkligen mystisk, jag antar att det är det som gör att jag gillar honom. Och Addison, hur häftig är inte den piprökande hunden? Jag gillar att de första sidorna har bilder på alla besynnerliga barn med en text med namn och på vilket sätt de är besynnerliga. Det var till stor hjälp eftersom det var ett tag sedan jag läste första boken och det kan vara lite svårt att hålla isär alla namn, mest i början och de första kapitlen, senare behövdes det inte.

Bland det bästa med boken är helt klart bilderna. De gör det hela mer realistiskt och ger mer liv i historien. Det finns verkligen passande bilder, även om Riggs säkert utgår en del ifrån bilderna. De är lite smått läskiga och förhöjer stämningen i boken.
Boken är lättläst och det är ett bra flyt i texten.

Sammanfattningsvis är Spökstaden en underhållande och spännande uppföljare som är snäppet bättre än sin föregångare och jag längtar efter att få läsa fortsättningen.


4 kommentarer:

  1. Tyckte också denna var bättre än första boken, så förväntningarna är ganska så höga på sista boken!

    SvaraRadera
  2. Förväntade mig skräck från 1a boken jag med, gillade den ändå! Har inte läst denna uppföljare men på din recension låter det som att jag borde det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt okej ändå ja, men ändå en liten besvikelse. Gör det!

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...