onsdag 20 augusti 2014

Undret

Författare: R.J. Palacio
Genre: Livsöde
Sidor: 335
Förlag: Brombergs (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2014
Originaltitel: Wonder
Översättare: Ulla Danielsson
Övrigt: Utläst den augusti 2014

Handling: Tioårige August Pullman vet mycket väl att folk stirrar på honom. Trots att han gömmer sig bakom sin långa lugg och envist ser ned i marken känner han deras blickar och hör deras fniss och viskningar.

Ingen trodde att August, eller Auggie som han kallas, skulle överleva sin födsel. Det gjorde han men hans ansikte blev dock helt deformerat och han har genomgått oräkneliga operationer. Det enda han önskar är att få vara som alla andra barn, men det är inte så lätt, när man inte ser ut som någon annan.

Auggies föräldrar och hans syster Via har alltid stöttat honom och följt hans framsteg, men nu står de inför något riktigt stort. Auggie kan inte längre hemundervisas utan det är dags för honom att börja femte klass i en närbelägen skola. Hur ska de andra barnen reagera?

Omdöme: Undret är en otroligt fin och tänkvärd bok. Bra och intressant läsning som berör. En bok som får en att tänka till, på vad man själv har sagt och gjort här i livet. Jag gillar verkligen handlingen. Det är ett bra och framförallt viktigt budskap; döm inte hunden efter håren - eller i det här fallet, pojken efter hans ansikte. Vi dömer väldigt ofta folk utefter det vi ser och hör, innan vi lär känna dem. Folk man passerar på gatan och bara kastar en enda snabb blick på, men det räcker, fördomarna går helt enkelt inte att komma ifrån.

Jag gillar August och tyckte om att läsa ur hans perspektiv, han är så klok och empatisk trots sin unga ålder 10. Jag kan inte annat än tycka synd om honom och vilja smälla till alla som är elaka mot honom. Augusts familj älskar jag. Jag måste säga att han verkligen har hamnat i absolut helt rätt familj, så fin och kärleksfull. Via, Augusts syster, gillade jag riktigt mycket. Det var väldigt intressant att läsa ur hennes synvinkel och få ta del av hur det är för henne. Jag tycker faktiskt rätt synd om henne också, jobbigt läge. Ingen ser henne eftersom August får det mesta av uppmärksamheten och hon får lära sig det mesta själv, om livet och läxor och annat, på egen hand eftersom August kräver mycket tid och engagemang. August, Jack och Summer är så fina tillsammans, vilken fin vänskap alltså.

Författarens skrivsätt gillar jag mycket. Jag tycker att det passar väldigt bra att läsa ur olika karaktärers perspektiv i den här boken. Det börjar med att man får läsa ur Augusts perspektiv, därefter även Vias, Jacks och Summers m.fl. Det funkar otroligt bra och gör bara boken bättre. Alla olika perspektiv vävs liksom samman och trots att man gång på gång får läsa om samma händelser fast ur olika personers perspektiv blir det aldrig långtråkigt eller enformigt, tvärtom. Det var riktigt intressant att få veta varför karaktärerna gjorde som de gjorde och hur de tänkte och reagerade.
Även fast boken behandlar ett tungt ämne är det en del humor, vilket lättar upp stämningen lite. Jag gillar att August ändå kan skämta om sig själv och sitt utseende. Däremot tycker jag inte att barnen beter sig som 10 hela tiden, det tänkte jag på redan i de första kapitlen, och den vuxne författarens röst lyser igenom.

Jag grät faktiskt när (spoiler, markera för att läsa) Daisy dog, åh. Har svårt för sådant, särskilt eftersom jag själv har djur (två katter <3) som jag älskar av hela mitt hjärta och bryr mig om. Kan också vara för att jag hade på en låt från Game of Thrones (Goodbye Brother, en låt som jag nästan alltid börjar gråta av eftersom jag då ofta tänker på hemska saker som hänt i Game of Thrones) samtidigt som jag läste...

Kort och gott är detta en väldigt läsvärd och tänkvärd bok som rörde mig. Jag är jätteglad att jag läste den här boken, den fick mig att se annorlunda på saker och ting. Undret är definitivt en bok som skulle fungera utmärkt att läsas gemensamt i skolan och diskutera. En bok alla bör läsa, ung som gammal.


4 kommentarer:

  1. Väldigt fin recension! :)

    SvaraRadera
  2. Bra recension! Jag måste verkligen läsa den här boken någon gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, det får du ta och göra :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...