måndag 22 december 2014

En man som heter Ove

Författare: Fredrik Backman
Genre: Humor, livsöde
Sidor: 347
Förlag: Månpocket
Serie: -
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: En man som heter Ove
Översättare: -
Övrigt: Utläst 12 februari 2014

Handling: Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer att förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

Omdöme: Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig innan jag började läsa En man som heter Ove, men det är verkligen en bra bok. Ofta så rolig att jag inte kunde låta bli att skratta till, men även sorglig. Jag fastnade direkt och hade otroligt svårt att sluta läsa för att det var så bra. Sidorna flög förbi och jag ville bara läsa mer om vresige Ove, Oves kompis katten och de härligt knasiga grannarna.

Ove gillade jag redan från första början. Redan i första kapitlet, när han ska handla en iPad, fattade jag tycke för honom. På ytan verkar han vresig och bitter, men när man lär känna honom så mycket mer på insidan. Visst verkar han rätt tjurig, men han ett gott hjärta. Ove är otrevlig, men ändå jag älskar honom.

Grannarna, och då särskilt Parvaneh, tyckte jag minst lika mycket om! Jag skrattade åt i princip varje scen Ove och Parvaneh var tillsammans i. Deras konversationer är så härligt roliga, jag älskar det! Hon är verkligen en frisk fläkt. Hela hennes familj är underbar; hennes man, Lufsen som Ove kallar honom (haha), och deras små döttrar som jag tycker mycket om. En sådan himla skön familj som sätter fart på både Ove och kvarteret.

Och sist men inte minst så får vi ju inte glömma katten. Jag gillar verkligen den där katten, och tycker att kattens och Oves vänskap byggs upp till något riktigt fint. Det kunde man ju inte tro i början!

Jag gillar Backmans språk och skrivsätt. Det är enkelt och lättläst men vackert. Han använder sig av mycket liknelser som gör att man direkt kan föreställa sig en bild i huvudet.

Kort och gott är En man som heter Ove en rolig, sorglig och i högsta grad underhållande bok som jag varmt rekommenderar. En annorlunda och tänkvärd berättelse och jag ser fram emot att läsa mer av Backman.


4 kommentarer:

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...