söndag 15 februari 2015

Stjärnmärkt

Författare: Jessica Spotswood
Genre: Fantasy, YA
Sidor: 362
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Serie: Systrarna Cahill #2
Utgivningsår: 2014
Originaltitel: Star Cursed
Översättare: Jan Risheden
Övrigt: Utläst maj 2014

Handling: Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder. Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.

Omdöme: Det var riktigt roligt att äntligen få komma tillbaka till den här serien och dess magiska men hemska värld. Jag gillade verkligen första boken och tyckte minst lika bra om den här, om inte mer.

Stjärnmärkt är spännande, minst sagt, och full med känslor. Det började väldigt bra och jag fastnade snabbt. Ibland var det svårt att sluta läsa för att det var så spännande och intressant. Tonen i boken är lite allvarligare och dystrare än i föregångaren. Det finns en del brutala händelser, men även några romantiska och mysiga. Jag tycker att Stjärnmärkt är mer händelserik än Farlig förmåga, särskilt i slutet.

Karaktärsmässigt är den yngsta systern Tess fortfarande min stora favorit! Trots sin unga ålder och sin oerfarenhet är hon vara väldigt klok, och inte minst godhjärtad. Hon bryr sig om alla och vill allas bästa även om hon bär på en stor börda. Cate gillar jag också mycket, men jag irriterar mig lite på att hon bossar över sina systrar en smula. Jag gillar hennes personlighet och hennes berättarröst som jag tycker är inlevelsefull. Hon är stark och blir ännu starkare genom boken, det intressant att få följa. Finn är också en av mina favoriter. Han och Cate passar så bra ihop, men vi får se hur det blir med det i nästa del...

Och nu till en karaktär jag inte gillar fullt lika mycket, Maura. Hon är så himla jobbig. Jag står inte ut med henne. Jag förstår verkligen inte hur hon kan göra så mot de hon älskar, mot sina systrar. Däremot kan jag förstå att hon för en gångs skull vill vara bättre än sina systrar, men då var väl detta ingen smart grej att göra? Det är väl bättre att visa att hon är en syster de kan lita på. Nej, istället beter hon sig som en barnrumpa.

Brödraskapet är fruktansvärt och omänskligt. Jag stör mig på hur sviniga de är och hatar hur de behandlar kvinnor. Jag skulle inte haft något emot att hoppa in och strypa några av dem under bokens gång, tro mig, det var mer än en gång jag ville det. Däremot tycker jag att Jessica har gestaltat 1800-talet och sättet man behandlade kvinnor på bra, för det var ju faktiskt så.

Språket är enkelt och flyter på bra. Jessica beskriver bra och jag kan själv föreställa mig allting för min inre syn. Jag älskar att boken utspelar sig under 1800-talet och dessutom handlar om häxor. Bra kombo! För ni som läser min blogg flitigt vet att jag gillar sådana böcker.

Ge mig nästa bok! Hur kan det sluta såhär? Oh my god! Det är olidligt. Jag tycker att jag har väntat tillräckligt länge på nästa del (med tanke på att jag läste den här i maj förra året). Alltså jag hatar Maura i den här boken. Om jag tyckte att hon var jobbig i den förra så är hon verkligen pain in the ass i denna. Hur KUNDE [hon göra så? Mot sin egen syster? Mot Finn? Finn var på deras sida ju. Att ta bort hans minnen med Cate, lågt, riktgt lågt]. Nu måste jag se till att lägga vantarna på den sista och avslutande delen snabbt så att jag äntligen kan få veta hur allt slutar för de tre systrarna och profetian.


6 kommentarer:

  1. Ja gud vad jag tyckte illa om Maura i den där ... och längtade efter nästa bok! För that ending. Oumygosh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag stod inte ut med henne, illa ja... Vill ha nästa bok nu genast! Känns som en enda stor fet hemsk cliffhanger. Exciting af!

      Radera
  2. Jag tycker precis som du när det gäller Maura och att det hon gjorde i sluter var så lågt. När jag läste ditt inlägg blev jag påmind om hur gärna jag vill läsa nästa bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Kände mig lite sviken själv där. Wow, Maura, dig kan man allt lita på... Riktigt lågt. Det får vi båda ta och göra snart!

      Radera
  3. Hej! Jag tänkte ge dig ett boktips på en triologi som heter De utvalda. Böckerna är jätte bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för tipset, det blev jag glad för :) Däremot har jag redan läst den serien. De är verkligen bra! Du får gärna kolla in mina recensioner av böckerna i trilogin :p

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...