söndag 3 maj 2015

I min brevlåda #24: Recex och julklappar

Det var hur länge sedan som helst som jag gjorde en Book Haul eller ett IMB-inlägg, så jag tänkte att det var dags för det nu. Eftersom det var så himla länge sedan jag gjorde en senast (vilket beror på bloggpaus och att iMovie strular) så har jag lyckats skaffa hem en hel del böcker. Alldeles för många för att visa upp. Därför visar jag bara upp dem jag har fått under den senaste tiden, detta är långt ifrån alla. Dessutom har jag inte bett om särskilt många recex heller eftersom jag har haft bloggpaus och bara fokuserat på skolan.

Först och främst tänkte jag visa upp böckerna jag fick i julklapp, för det är ju alltid kul. Jag fick faktiskt fyra av böckerna jag önskade mig, eller egentligen 10. Haha, det är ganska ovanligt då jag inte brukar få så mycket böcker.


Harry Potter-boxen av J.K. Rowling
YES!! Förstår ni hur lycklig jag är just nu? Jag har velat ha Harry Potter-böckerna på engelska hur länge som helst. Och nu äntligen har jag dem. Dessutom i de urläckra nyutgåvorna. Alltså wow, kärlek på hög nivå <3 I samband med att jag nu har fått dem tänkte jag läsa om hela serien på originalspråk. Hittills har jag läst de fyra första och åh det är så bra!


Vindens namn del 1 av Patrick Rothfuss
Min bror överraskade med att ge mig den här klassikern som jag har varit intresserad av länge. Jag har hört mycket gott om den från framför allt Anna på Boktycke och eftersom vi har ganska lik boksmak så tror jag säkert att jag kan komma att gilla den mycket.

Lola and the Boy Next Door av Stephanie Perkins
Efter att ha läst och storälskat Anna and the French Kiss är jag supertaggad på att få läsa om Lola också! Denna har jag redan läst och det bör komma en recension snart.

My Life Next Door av Huntley Fitzpatrick
Den här har jag också redan läst, vilket jag velat göra ända sedan jag hörde Nelly på Nellons bokblogg tala så gott om den förra sommaren. En riktigt mysig och härlig contemporary-bok! Recension på den kommer! Dessutom är omslaget superfint och sött, ser väldigt feel-good och mysigt ut och ryggen är fin den med.

Fangirl av Rainbow Rowell
Äntligen! Äntligen ska jag också få läsa och, förhoppningsvis, älska Fangirl. Jag måste se till att läsa den så snart som möjligt. Och jag måste få tillägga, omslaget är jättefint. Jag älskar den mintgröna färgen!


Modernista har skickat hem en hel del böcker till mig på sistone - och jag har inte bett om en enda. De är så generösa när det kommer till recex! Undra vad de har för budget, haha? Här är i alla fall några av böckerna.

Anna och den franska kyssen av Stephanie Perkins
Som sagt har jag redan läst och äger den engelska utgåvan och därför känns det lite onödigt att ha den här också. Så jag funderar på att kanske byta bort den. Någon som är intresserad? I så fall är det bara att lämna en kommentar! Hur som helst är det en underbar bok! Jag gillar dessutom att Modernista har valt att ha kvar originalomslaget.

Den unga eliten av Marie Lu
Tidigare har jag läst hennes bok Legend och tyckte om den jättemycket, så jag ser helt klart fram emot att läsa den här. Däremot jag jag ingen aning om vad den handlar om faktiskt?... Men den ser spännande ut och jag har läst många positiva recensioner, det vill jag lova.

Den röda pyramiden av Rick Riordan
Detta är första delen i Ricks senaste serie, Kane-krönikan. Jag har läst första boken i Percy Jackson-serien som han har skrivit tidigare och tyckte om den, så jag tror nog att jag kan komma att gilla den här också. Jag har ett hum om vad den handlar om och att den ska handla om egyptiska gudar istället för grekiska. Jag ser fram emot att läsa den snart!

Den lille prinsen av Antoine De Saint-Exupéry
Detta ska vara en klassisk barnbok i nyutgåva om jag inte har helt fel. Boken handlar om en prins från en annan planet som landar i öknen och där möter en pilot. Prinsen ställer sig olika frågor och undrar varför vi människor bedömer skönhet efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen. Detta kan nog vara en tänkvärd bok tror jag. Börjar bli mer och mer sugen på att få sätta tänderna i denna.


Mörk ängel & Blod och stjärnstoft av Laini Taylor
Jag har sett många bokbloggare som läst och gillat Mörk ängel och därför har jag också börjat bli sugen på att läsa den. Så jag slängde iväg ett mail till förlaget och frågade om jag kunde få ett ex, vilket jag fick. De skickade också med nästa del, Blod och stjärnstoft, som ganska nyligen hade kommit ut då. Jag har läst första delen och gillade den starkt, recension kommer. Tack Bazar förlag för recensionsexemplaren!


En sekund i taget, Spring så fort du kan & Som om jag vore fantastisk av Sofia Nordin
Tack Rabén & Sjögren för böckerna! Hittills har jag läst första boken som det snart kommer en recension på.

Britt-Marie var här av Fredrik Backman
För ett tag sedan läste jag En man som heter Ove av Backman och tyckte om den jättemycket. Nu har jag fått mersmak och blev därför jätteglad när min mormor frågade om jag ville låna hennes ex av Britt-Marie var här. Det roliga är att min mormor faktiskt heter just Britt-Marie, haha. Jag började läsa boken igår och hittills tycker jag om den.

Har ni fått hem något roligt på sistone? Har ni läst någon av böckerna?


7 kommentarer:

  1. Men wow vilken fin hög med nya böcker! Förutom dom som jag redan läst (och älskat) så vill jag läsa allihop!
    Kram
    Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också! Åh, hoppas att jag kommer gilla/älska hela bunten! :)
      Kramar <3

      Radera
  2. Alltså, jag har också den där Harry Potter-boxen och har sett flera andra som har den - men ingen ser ut som min???? Jättekonstigt. Antar att de kom på att det är helt värdelöst att en typ måste vända upp och ner och skaka ut böckerna i min och gjorde en ny och bättre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va!? :o Gud vad skumt... Vad är det så kallade "felet"/skillnaden? Hmm, nu blev jag allt lite fundersam... Var köpte du boxen förresten? Visst att man måste vända och skaka lite smått på något knyxigt sätt för att få ut en bok och att de därför vill göra en bättre, men man vill väl ändå få det man betalar för, eller det man tror att man betalar för. Åh, vad surt Anna! :(

      Radera
  3. Jag har läst, Lola and the boy next door, Anna and the french kiss, fangirl och my life next door och självklart harry potter. Alla på engelska förutom HP, men har funderat på att köpa Anna på svenska men ett byte kanske inte skulle vara helt fel heller. Jag har en del engelska YA, men även svenska böcker så klart :) vet inte riktigt hur sådana här byten fungerar. hittade din bokblogg nyligen och den är fantastisk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. samma som över, haha. jag såg att du ville ha en bok som heter unspoken i tidigare inlägg och jag har den svenska översättningen. alltså outtalat av Sarah Reec Brennan (:

      Radera
    2. Åh, alla de är så bra! Älskar hela bunten :p Nej, absolut inte. Ett byte är ju bara bättre egentligen ;) Jag skulle definitivt kunna tänka mig att byta Anna mot Outtalat. Jag är inte heller någon van bokbytare, haha. Tack så himla mycket! Vad glad jag blir! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...