lördag 15 oktober 2016

Höstläsningslistan

Äntligen är hösten här med dess flammande färger och mysiga höstkvällar. För att välkomna den och få ännu mer höstkänsla tänkte jag göra den här höstläsningstaggen som har cirkulerat på många bokbloggar nu under hösten.

1. Är det några speciella böcker du planerar att läsa under hösten?
Först och främst Backmans senaste, Björnstad, som jag alldeles precis började läsa. Förutom det tänker jag även försöka hinna med att läsa Högt spel av Leigh Bardugo, Olyckornas tid av Moira Fowley-Doyle, klämma in ett par skräckisar runt Halloween och som vanligt ska jag försöka läsa en hel del feel-good. Det hör ju hösten till!


Bildkälla

2. September är förknippad med skolstart. Vilken bok tyckte du bäst om att läsa i skolan? Och vad var / är dina favoritämnen?
I högstadiet fick vi ganska fria tyglar när det kom till läsningen under svenskalektionerna, men i engelskan blev vi tilldelade böcker. Vi läste bland annat The Boy in the Striped Pyjamas och Holes som jag gillade. Nu i början av gymnasiet har vi läst Flyga drake på svenskan och håller för tillfället på att läsa Eleanor & Park på engelskan. Bägge är superbra!

Svenska och engelska har sedan tidig ålder varit mina favoritämnen i skolan. I högstadiet tillkom spanska och matte, och nu i gymnasiet kemi. Så favoriterna nu för tiden är helt enkelt matte, kemi och de tre språkämnena.


Bildkälla

3. I oktober är det Halloween. Gillar du läskiga böcker och filmer och i så fall vilka?
Jag ÄLSKAR skräck och Halloween! Läskiga filmkvällar, pumpor och annat pynt, maskerader och framför allt känslan. För visst är det en speciell känsla runt Halloween och egentligen hela hösten? Däremot kan jag inte säga att jag har läst särskilt många läskiga böcker, utan det är snarare filmer jag ser på. I läsväg tipsar jag om Ransom Riggs Miss Peregrines hem för besynnerliga barn som jag älskar och dessutom passat perfekt kring Halloween. Tredje och sista delen i serien kom för övrigt ut nu i år.

Filmfavoriter är bland annat The Conjuring, Annabelle, The Purge, Sinister, 1408, Saw, House at the End of the Street och American Horror Story. Allra bäst är dem filmer som gör en skräckslagen enbart av känslan, men blod och splatter funkar också, men helst inte i stora doser. Ge mig gärna tips på fler böcker och filmer!


Bildkälla

4. Vilken bok passar för mysläsning under mörka höstkvällar?
Det beror på vad man anser vara mysläsning. För mig innebär mysläsning lite allt möjligt, för hösten är ju perfekt för all sorts läsning när man kurar ihop sig under en filt med en varm kopp te medan regnet öser ner i höstmörkret utanför. Som jag nämnde tidigare så tycker jag att Miss Peregrines hem för besynnerliga barn passar perfekt runt Halloween när man är sugen på lite skräck. Annars passar en riktigt bra fantasybok, vilken som helst, eller en mysig feel-good som exempelvis En liten hattaffär på hörnet av Marita Conlonn-McKenna eller något av Lucy Dillon. Harry Potter passar givetvis året runt, men ni måste hålla med om att det är något alldeles särskilt att läsa den under en filt i höstmörkret.

Bildkälla

5. När du har krypit upp i soffan med en mysig bok, vad vill du dricka för varm dryck?
Jag är en teperson året runt. Förutom det dricker jag väldigt gärna varm choklad eller chailatte, men oftast är det te som gäller. Gah, det vattnas i munnen bara jag tänker på det!


Bildkälla

6. Har du några höstplaner du ser fram emot?
Jag har inga speciella höstplaner förutom att se på premiären av Fantastiska vidunder och var man hittar dem samt att åka hem till pojkvännen under höstlovet. Men jag ser fram emot mysiga höstpromenader, att köpa en hel drös med mysiga stickade tröjor som jag älskar så mycket, dricka te och chailatte tills jag storknar, köpa doftljus, gå på Halloweenfest och göra tonvis med biobesök. Och snart är det ju även dags att börja inhandla julklappar. Kärlek!!

Bildkälla

2 kommentarer:

  1. Vilka mysiga bilder, gav mig verkligen höstkänslor. :)

    SvaraRadera
  2. Jaa julklappar! Ska också se fantastic beasts obvi och försöka läsa Högt spel. Är även sugen på Björnstad pga hört bara bra om den men har ju en massa annat...

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...