fredag 27 juli 2012

Interview Me - BoKarin från Bokgrottan

Minns ni att jag gjorde ett inlägg som hette Interview Me för ungefär någon månad sedan? Nu gör jag återigen ett sådant inlägg, fast nu intervjuar jag BoKarin från Bokgrottan:

1. Hur länge har du bokbloggat? Jag skapade bloggen den första mars, så det blir...fyra månader och tjugosex dagar (idag alltså).
2. Dina 5 favoritbokbloggar? Åh, det var svårt..men några riktigt riktigt bra är Boktycke, Bladvändaren, Bokskadad, En plats i bokhyllan och Bokvarg ;)
3. Din favorittitel? En sån där vidrig bok där mamman dör, Mitt hopplöst normala liv, Smart Girls Get What They Want och Real Mermaids don't wear toe rings är bara några ;)
4. Hur många böcker brukar du låna? Tja, jag lånar inte böcker på bibblan mer än om jag måste, jag hatar att låna på skolbibblan. Men vid några sällsynta tillfällen då jag är på besök i Göteborg så brukar jag åka till stadsbiblioteket, och då får man se upp, då kan det bli cirka 15 böcker om det kniper!
5. Finns det någon bok du skulle vilja skriva? Oja, massor. Helst skulle jag någon gång lyckas med en riktigt spännande och unik fantasybok, men gud vad det är svårt. Så jag får nog håqlla mig till lite mer dystopier och verklighetsberättelser, där området är lite mer outforskat ;)
6. Vad gillar du bäst med böcker? Allt! Alla olika historier, det underbara med att hitta ett stort bokpaket hemma, hur man bara kan leva sig in i en annan värld, etc.
7. Hur många sidor får en bok vara som mest? Finns absolut inga gränser! Eller...jo, om bokstäverna är microskopiska får de inte vara mer än cirka 1000 sidor. Harry Potter fem är ju 1001 sidor, fast då är bokstäverna rätt så stora.
8. När du lånar en bok, lånar du den för utseendet eller skulle du låna den även om den var jättesliten? Om jag letar efter en speciell bok så bryr jag mig inte om vilket skick den är i, bara jag får den. Om jag letar mer spontant, så betyder nog omslaget rätt så mycket. Ioförsig läser jag för det mesta handlingen, men det är troligare att jag gör det om det är ett snyggt omslag eller en cool titel.
9. Din favoritgenre? Fantasy, science fiction, dystopier, paranormal romance, retelling och normal romance.
10. Din favoritförfattare? Nää...det blir alldeles för svårt. Pass!
11. Har du något tips för hur man får en bra bokblogg? Något speciellt man kan göra? Jag kan ju inte säga att jag är den bästa personen att fråga, men några tips har jag:
a) Skaffa en snygg header till bloggen, då är det troligare att de scrollar ner för att se vilken skojig blogg det är.
b) Kommentera mycket på olika bloggar, gärna intelligenta fraser, så de blir intresserade.
c) Blogga ofta, helst flera gånger per dag.
d) Skriv långa recensioner, vad du tyckte om miljön, karaktärerna, handlingen. Vad författaren kunde gjort bättre, vilka personer som boken passar till, osv...
e) Som Liv på En plats i bokhyllan sa, gärna inga stavfel, det blir lättare att läsa då.
12. Hur skriver man en bok, novell? Jag brukar hitta på slutet först, sen bygger jag på resten. Kolla omkring och försök hitta insperation, så brukar det komma massor med idéer, i alla fall för mig ;)
13. Varför började du bokblogga? Liv i min klass hade startat en bokblogg, och det verkade så roligt att jag också gjorde det ;)
14. Har du läst Spejarens Lärling? Ja, de är sååå bra! En av mina favoritserier!
15. Är du en Twilightälskare eller Twilighthatare? Twilightälskare! Även om de flesta jag känner verkar avsky dem totalt, så gillar jag dem ;) Man ska stå för vad man tycker ;)
16. Brukar du läsa när du t.ex sitter på toa, badar, duschar eller äter? Ja, jag har alltid med mig en bok på toa ;) Och för det mesta när jag äter, om det inte är släkt på besök eller om vi äter hela familjen, för då blir de sura på mig ;)
17. Kan du läsa överallt? T.ex när någon tittar på TV och du sitter i soffan och läser? Nej, jag är extremt känslig för ljud. Om min syster har på musik till exempel, blir det jättesvårt att läsa för att jag hela tiden nynnar med i texten... Och när de har på TV högt så går det ännu så går det ännu dåligare, för att man inte kan låta bli att lyssna på vad de säger...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...