lördag 1 september 2012

Box 101

Författare: Andy Mulligan
Genre: Livsöde
Sidor: 262
Förlag: Berghs
Serie: -
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Trasch
Översättare: Kersti Wittbom
Övrigt: Passar åldern 9-12

Ett fynd, en gåta, en livsfarlig jakt...

Handling: Raphael, Gardo och Råttan (eller Jun-Jun som han egentligen heter) är gatubarn och lever på en soptipp som kallas Behala, vilket betyder sopstaden. Livet som gatubarn är inte lätt och varje dag är en kamp om liv och död.
En dag hittar de en påse som innehåller en plånbok med elvahundra pesos, en karta och en nyckel. De förstår att innehållet i påsen är viktigt, när poliser kommer och letar efter den. Poliserna säger att den som hittar påsen får en hittelön på tiotusen pesos + att varje familj i Behala får tusen pesos. Det är oerhört mycket pengar!
Raphael, Gardo och Råttan gömmer påsen och försöker lösa chiffret som de hittade i boxen, det de inte vet är att detta leder dem till ett stort äventyr, eller rättare sagt ett fynd, en gåta, en livsfarlig jakt...

Omdöme: Ja, det var väl en bra bok, den föll tyvärr inte riktigt i min smak, fast jag kanske bara inte var på rätt humör när jag läste boken. Den var bra, men inte någon höjdare direkt. Å andra sidan gillade jag idén med story och jag hade mina favoritkarraktärer också, så helt usel var den inte.
Omslaget passar väldigt bra till handlingen, det var vältänkt.

2 kommentarer:

  1. alla verkar ha olika åsikter om den här boken. Vissa tycker den är jättebra, vissa jättedålig och vissa lite mitt i mellan. Jag för min del kommer nog inte att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är lite mitt i mellan enligt mig, samtidigt är den en riktig bladvändare faktiskt. Kanske ska du nog ge den en chans :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...