lördag 1 september 2012

City of Ashes

Författare: Cassandra Clare
Genre: Fantasy, romantik
Sidor: 453
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Serie: The Mortal Instruments #2
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: City of Ashes
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+ (om man är bra på engelska)

 
Handling: Det är svårt att leva ett normalt liv när man är en Shadowhunter och ens mamma ligger i koma utan att visa några tecken på att vakna upp. Clarys komplicerade relation till brodern Jace och att hon är dotter till den farligaste mannen i världen - Valentine, gör inte saken bättre.

Jace har också sina problem, hans fostermamma Maryse börjar plötsligt bete sig misstänksamt mot honom, hon litar inte på honom nu när hon fått reda på att han är Valentines son. Det blev ett hårt slag för Jace, eftersom Maryse varit som en mamma för honom. Han försöker bli dödad av en varulvsflock, vilket han nästan lyckas med, tills Luke räddar honom.

Valentine, Clarys och Jaces pappa är fortfarande på fri fot. Han har nu The Mortal Cup i sin ägo, och ingen vet nu var han är eller vilka planer han har.
När Maryse inte längre litar på Jace kastar hon i princip ut honom, hon hävdar att Jace spionerar för Valentine. När Jace säger att det inte är sant, så dras inkvisitiorn in i det hela. Inkvisitorn är en tant som hatar Valentine så mycket man kan hata någon, och hon är den enda som kan dra Jace inför the Soul-Sword, då ingen Shadowhunter kan ljuga. Tyvärr verkar inkvisitorn inte överdrivet förtjust i Jace, och går till och med så långt att hon fängslar honom i the Silent City, där bara sådana som gjort hemska saker sitter fängslade. 
När the Soul-Sword blir stulen från the Silent City, misstänker alla såklart Valentine. När det sedan hittas döda kroppar tömda på nästan allt blod blir det mer tydligt att Valentine håller på med någon slags ritual. Men inkvisitorn misstänker direkt Jace och tror att han har hjälpt Valentine stjäla the Soul-Sword. Var det bara en tillfällighet att svärdet blev stulet precis dagen innan Jaces rättegång, som nu inte kan bli av? Men skulle verkligen Jace gå så långt att han sviker sina vänner och allt han tror på, för att istället ansluta sig till sin sinnessjuka pappa?

Omdöme: Något jag glömde nämna i den förra recensionen av den första delen i den här serien är att jag verkligen gillar omslagen till böckerna i serien!
Jag tycker att färgerna är väldigt fina, den första delen är det guld på och den andra är det typ silver på. Jag gillar också idén med att det är städer, broar, hav och en del av olika överkroppar (utan huvud).
Relationen mellen Clary och Jace tycker jag är väldigt intressant, vem kunde ana att de egentligen var syskon, och att de är kära i varandra gör det hela ännu mer spännande. I den här boken händer det inte så mycket med deras relation och det blev jag lite besviken på, jag hade gärna läst lite mer om just det, men boken är inte dålig för det. Faktum är att det är en helt otroligt bra serie.
I den här boken framgick det också tydligt om annan relation, nämligen mellan Alec och Magnus. Jag tycker det är väldigt roligt med deras relation, jag tycker ju väldigt bra om Magnus som är en av mina favoritkarraktärer i serien.
Av böckerna jag läst hittils i serien tycker jag bäst om ettan, även om den här boken också var jättebra. City of Ashes skiljer sig på ett sätt från City of Bones och det är att i City of Bones var det bara bderättat ur Clarys perspektiv, men i City of Ashes är det ur både Clarys och Jaces, jag tycker att det är bra med lite variering.
Ja, jag önskar så mycket att Jace inte är son till Valentine så att Clary och Jace kan bli tillsammans, de verkar vara som gjorda för varandra (typ).

3 kommentarer:

  1. Jag blir sugen på att läsa serien nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde du göra, den är verkligen jättebra :)

      Radera
    2. Ja, vad bra! Den verkar ju bra, jag ska antingen köpa ettan och se vad jag tycker och sedan om den är bra köper jag fortsättningen eller så lånar jag dem på bibblan ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...