lördag 29 september 2012

Luftsprång

Författare: Annika Widholm
Genre: ?
Sidor: 191
Förlag: Alfabeta Förlag (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Luftsprång
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 9-10.

Handling hämtad från baksidan av boken!

Handling: När Linnea skadar foten på ett träningsläger för elitgymnaster bestämmer hon sig för att dra från allt. Det är varmt och sommarlov och den övriga familjen är på semester i Italien. Hon är fri.Av en slump hamnar hon i ett öde rivningsområde och träffar Isak och hans kompisar som kommer dit för att träna parkour - en extremdisciplin som går ut på att ta sig över och förbi alla slags hinder, oavsett om man är den som jagar är är jagad.
Men varför är höghusen övergivna och vem är egentligen den ambitiöse och karismatiske Isak? Linnea ser mystiska skuggor mellan de sönderfallande huskropparna och snart blir hon medveten om  områdets mörka historia...

Omdöme: Okej, jag vet vad ni tänker nu. Skrev hon av baksidan? Och ja, det gjorde jag, mest pga att jag är lat och spänd. Men vem är inte det om man ska åka till bokmässan dagen efter (alltså spänd, inte lat), och för första gången? Dessutom kan jag försäkra er om att jag inte skrev av baksidan helt och hållet, jag ändrade lite ord faktiskt, så det så! Åter till boken.
Jag vill berömma Annika för det fina och levande språket. Ärligt talat förväntade jag miog inte så mycket av den här boken, jag tyckte att det var en fin framsida och att det skulle  vara kul att läsa den, men jag fick en chock (eller chock och chock?). Boken var faktiskt ganska bra, inte någon av dem bästa, men läsvärd var den i alla fall. Dock tyckte jag att den gick för fort fram i slutet.
Jag måste säga att jag tycker att omslaget är väldigt passande till handlingen och att det är ursnyggt. Skuggan av en flicka mitt i språnget mot en tegelvägg, ja, väldigt passande till handlingen som sagt.
Om du inte redan har gjort det så bör du läsa denna bok som helt klart är läsvärd!

3 kommentarer:

  1. Den här har jag varit sugen på att läsa ett tag nu, jag har hört mycket bra kritik! Tror jag får ta och slänga iväg ett mejl till Alfabeta och be om rec.ex, eller så springer jag helt enkelt till närmsta bibliotek. ;)

    P.s, jag har fått ditt mejl nu, jag ska svara på det så fort som möjligt!

    SvaraRadera
  2. Jag skulle kanske rekommendera boken om jag var en tio årig flicka. Helt värdelös värsta pajas boken tycker jag.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...