onsdag 26 september 2012

Önska bort, önska nytt

Författare: Ingrid Olsson
Genre: Noveller
Sidor: 124
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Önska bort, önska nytt
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+

Handling: Boken är skriven i korta stycken som bildar noveller. Från baksidan:

"Har du ingen som kan komma och hämta dig?"
   Sköterskan la sin hand på hans axel.
   Han skakade på huvudet.
   Hans fingrar rörde vid plastpåsens handtag.
Det är där hon ligger, tänkte han. Hon som kunde ha hämtat mig ligger i påsen.

En kille med sin mammas saker i en plastpåse, en tjej i en trappuppgång, en ryggsäck som är för tung för en helg i Åre. Ord som inte vill ut, något som tickar i magen, en pappa som inte får finnas.

Omdöme: Undrar ni varför jag skrev av baksidan? Det skulle inte gå. Det är helt enkelt så att om jag skulle ha skrivit en recension på boken själv så skulle allt som händer i boken finnas med i recensionen. Jo, boken är som sagt väldigt kort och lättläst, men för det betyder det inte att den är för yngre barn, nej, definitivt inte. Boken tar upp sorgliga och intressanta ämnen, men jag tyckte dock att den var lite för kort för att den skulle falla i min smak. Jag är ju inte jättefäst vid sådana saker tyvärr.
Vad gäller omslaget tycker jag att det är jättefint och färgglatt, och om jag nu skulle döma böcker efter omslag är detta en bok jag skulle vilja ta mig en titt i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...