fredag 28 september 2012

Tretton skäl varför

Författare: Jay Asher
Genre: Livsöde
Sidor: 298
Förlag: Pocketförlaget (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Thirteen reasons why
Översättare: Ulrika Junker Miranda
Övrigt: Passar åldern 12+

Handling: Du kan inte stoppa framtiden. Du kan inte spola tillbaka det förflutna. Enda sättet att få veta hemligheten är att trycka på play.

När Clay Jensen får ett paket med tretton kasettband skickade till sig vill han till en början inte ha något med dem att göra. Banden kommer nämligen från Hanna Baker. Hanna som är död, som tagit livet av sig. Hennes hemlighetr ska begravas med henne, resonerar han. Men när Hannas röst sedan berättar att Clay finns med på hennes band och att han, på något sätt, är medskyldig till hennes död, är han tvungen att fortsätta lyssna.

Genom tretton band får han ta del av allt det som hände Hanna innan hon dog och han fortsätter lyssna hela natten. Clay kan inte göra annat än att följa Hannas inspelade röst genom den lilla staden och det han upptäcker förändrar hans liv. För alltid.

Omdöme: En bra bok, men jag tyckte att det var lite dåliga skäl för att begå självmord tyvärr. Bortsett från det tyckte jag att den var gripande och tänkvärd. Jag har märkt att alla som har läst boken har lite olika åsikter, vissa tycker att "Tretton skäl varför" är en fantastisk bok medan vissa inte gillar den alls, och så har vi den där mittemellan-åsikten som jag antagligen tillhör. Boken var inte dålig, nej nej, men inte heller fantastisk. Jag är glad att jag läste den, för den är bra och definitivt något du bör läsa om du inte redan har läst boken.

Det var lite irriterande att Hanna gav upp så tidigt, hon kunde ju faktiskt ha låtit Clay eller någon annan hjälpa henne, men om det hade hänt så hade förmodligen boken inte blivit lika sorglig och uppmärksammad. Vad vet jag?...

Omslaget tycker jag är väldigt passande till handlingen (mer än omslaget på första utgåvan). Särskilt när man gillar grönt så mycket som jag gör. Bokryggen gillar jag också, det är så vanligt med svarta bokryggar, men den här blev något extra tack vare bakgrunden och den lilla skylten.

Med andra ord är detta en läsvärd bok, men ha inte alltför höga förväntningar, för antingen kommer du tycka att den är dålig eller så kommer du tycka att den är superbra, tack vare de låga förväntningarna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...