tisdag 25 september 2012

Tystnad, tagning

Författare: Michelle Magorian
Genre: Drama
Sidor: 645
Förlag: Rabén&Sjögren
Serie: - (Michelle har även skrivit "Godnatt Mister Tom")
Utgivningsår: 2009
Originaltitel: Just Henry
Översättare: Meta Ottosson
Övrigt: Passar åldern 13/14+

 
Handling: Året är 1949. Det är fyra år sedan andra världskriget slutade. Fjortonårige Henrys pappa dog som krigshjälte, och Henry saknar honom innerligt. Eftersom Henrys mamma gift om sig och inte verkar sakna Henrys pappa står Henry väldigt nära sin farmor. Varken Henry eller hans farmor tycker om mannen Henrys mamma gift sig med, Bill. Farmodern anser att Henrys mamma glömt hennes son (som då är Henrys pappa) eftersom hon gift om sig så snart efter hans död.
I Henrys klass går Jeffries, vars pappa deserterade efter att Henrys pappa offrat sitt liv för honom, och Henrys farmor säger att Henry absolut inte får prata eller umgås med Jeffries. När eleverna i Henrys klass ska göra specialarbeten om olika saker visar det sig att Jeffries precis som Henry älskar film. De och en pojke som är väldigt utanför eftersom han är född utom äktenskapet, Pip, hamnar i samma grupp. Först är Henry upprörd för att han måste arbeta tillsammans med sonen till en desertör och en oäkting, men ju mer tid han tillbringar med Pip och Jeffries desto mer förstår han att det faktiskt inte spelar någon roll. Det Jeffries och Pips föräldrar gjort påverkar inte deras personligheter och i själva verket är det ju inte de som har gjort det, utan deras föräldrar, eller rättare sagt deras pappor.

När han lär känna Jeffries och Pip inser Henry att han faktiskt älskar sin tvååriga halvsyster, Molly. Det är inte Mollys fel att Bill är hennes pappa, och när Henry till slut ger Bill en chans visar det sig att han inte är så dum han heller. Men sviker Henry sin farmor genom att älska Molly och Bill? Betyder det att han också har glömt sin pappa?


Omdöme: Jag gillade verkligen den här boken, den tog upp ett annorlunda ämne om hur folk bedömmer andra genom saker som t.ex deras föräldrar har gjort. Boken var oerhört bra och t.o.m mina oengagerade klasskamrater tyckte att boken SÅG bra ut, man rycks lätt med i boken och det känns som om man är där på riktigt.Tidigare har jag bara läst en enda bok av Michelle Magorian, och även den boken berörde mig. Boken hette "Godnatt Mister Tom" och det var min lillebror som fick den någon gång när han fyllde år, men tyvärr var han för liten för att uppskatta den...

Omslaget tycker jag om, väldigt passande då Henry är intresserad av film och sådant, färgen gillar jag också.
Jag får nog be lite om ursäkt, för jag skrev inte en särskilt lång recension, men jag har mina anledningar. Jag vill fortsätta på boken jag läser just nu!

4 kommentarer:

  1. Åh, "Tystnad tagning" tycker jag om. Jag tycker det är kul att läsa om hur det var för i tiden. Då var det en stor skam att vara född utom äktenskapet, men i dagens samhälle är det jättevanligt.

    Och "Godnatt Mister Tom" gillar jag verkligen, den är så fruktansvärt sorlig, men också bra! Jag kommer ihåg att det var den första boken jag grät till. Om en bok får mig att gråta (för att den är så bra) då har det definitivt gjort ett starkt intryck!

    Ojsan, nu blev det en väldigt lång kommentar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en riktigt rörande och bra bok. Lustigt hur mycket saker kan förrändras med tiden.

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...