måndag 22 oktober 2012

Boktjuven

Författare: Markus Zusak
Genre: Livsöde
Sidor: 586
Förlag: B. Wahlströms
Serie: -
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: The Book Thief
Översättare: Anna Strandberg
Övrigt:

Handling: Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Nioåriga Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj. Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes lillebror är död.
Liesel är en boktjuv - hon stjäl grån nazisternas bokbål, från borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar böckerna med sina grannar när de sitter i skyddsrummen och med den judiske man som gömmer sig i hennes källare.
Detta är Liesels berättelse. Och berättelsen om dem som bodde på Himmel StraBe när bomberna föll.


Omdöme: Boktjuven är berättad ur dödens (liemannens) perspektiv och om hur "han" hittar en bok som tillhörde en liten flicka vid namn Liesel. Till en början kändes det som en intressant idé, att det skulle öppna väg för en annorlunda tolkning av Tyskland under andra världskriget. Tvärtom kändes det, efter bara en liten bit in i romanen, som en författarsmitning.
Zusak tar ifrån läsaren rätten att avgöra själv vad en karaktär känner. Berättarens närvaro är så utmärkande att det hela tiden känns som att man läser om någon som återberättar något. Man hålls ett lager utanför. Man är aldrig DÄR, i berättelsen.

Som tur är så har boken en bra handling och mot slutet kan man inte hjälpa att bli tårögd. Men det mest för att Liesel är en liten flicka, som åstadkommer och är med om något stort.

2 kommentarer:

  1. Är det bara min dator, eller har du inte skrivit i formuläret där uppe, fy på dig XD
    Bra recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag märkte inte det! Det har du rätt i, fy skäms på mig! XD
      Tack! ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...