söndag 21 oktober 2012

Erebos

Författare: Ursula Poznanski
Genre: 
Sidor: 422
Förlag: Opal (Tack för boken!)
Serie: - 
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Erebos
Översättare: Christine Bredenkamp
Övrigt: Passar åldern 12-15 år.

Handling: Erebos är ett dataspel som sprids i en skola i London. Det är ett stort hemlighetsmakeri kring spelet som utövar stor makt över sina spelare. Eleverna fastnar lätt i spelet, spelar nätterna igenom och försummar skola och andra aktiviteter. Det fascinerande är att spelet personligen verkar känna sina spelare, det integrerar med dem, det ger dem uppdrag att utföra inte bara i spelets värld utan även i realiteten. 16-årige Nick är en av spelarna, även han får olika uppdrag som han inte riktigt förstår varför han ska utföra, men han gör det för att avancera i spelet. Några personer som inte spelar Erebos uppfattar spelet som farligt försöker förstå vad som ligger bakom spelet och försöker även stoppa det. Men Erebos har stor makt.

"Erebos är ett spel.
Det iakttar dig,
det talar med dig.
det belönar dig,
det prövar dig, 
det hotar dig.

Erebos har ett mål: 
Det vill döda."

Omdöme: Det här är en bok man lätt fastnar i och man vill inte lägga den ifrån sig, ja, boken är utöver det vanliga helt enkelt. Det är skrämmande hur smart och lurigt spelet är. Liksom spelarna blir beroende av spelet blir man beroende av boken! Jag ser fram emot att läsa mer av Ursula Poznanski.
Man ville hela tiden veta vad Erebos var för något och visst hade jag teorier men inget riktigt stämde med alla uppdrag de fick, men till slut låg alla pusselbitar på rätt plats!
Erebos tog tag i mig. Jag hade inte några förväntningar när jag plockade upp boken, men det jag fick var en upplevelse. Den här boken handlar om ett dataspel som tycks ha märkliga krafter. Spelet är beroendeframkallande och tycks kunna påverka skeenden i verkliga livet. När en kille börjar nysta i vad som händer blir det riktigt, riktigt bra. Detta är en bok som kan läsas av både tjejer och killar, och båda kan nog få ut lika mycket av den. Handlingen sög in en i boken och fick en att vilja veta mer!
Jag rekommenderara den starkt! Läs den, läs den!

2 kommentarer:

  1. Har redan läst den, och jag håller med dig till hundra procent! Den var lite seg, till man började fatta vad spelet var förnågot.

    Om du vill så får du gärna kolla in min recension av boken:
    http://punktebba.blogspot.se/2012/08/erebos.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var den seg i början! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...