söndag 28 oktober 2012

Interview Me

Ännu en gång är det dags för Interview Me, den här gången intervjuar jag Viggo från Bookfinger!

1. Hur länge har du bokbloggat? Sen i början av Juni. Det blir (få se nu) nästan tre månader :)
2. Dina 5 favoritbokbloggar? Alltså, jag vill helst inte favorisera vissa bokbloggar (och bokbloggare), men tre som jag gillar väldigt mycket är Bokvarg, Mittimellan och Min bokkista. Men seriöst, jag gillar ALLA bokbloggar. Det är så kul att se så många som skriver om böcker :)
3. Din favorittitel? Bra fråga måste gå och kolla i min bokhylla. (......). Så, nu är jag tillbaka. Fortfarande en bra fråga, men en titel (och bok) som jag gillar jätte(superduper)mycket är Bläckhjärta.
4. Hur många böcker brukar du låna? Jag brukar inte låna så mycket böcker, men nu på slutet har jag blivit helt galen i det. Jag lånar typ tre, fyra stycken böcker per gång (och sen läser jag knappt ett kapitel i dem....)
5. Finns det någon bok du skulle önskat att du skrivit? Jag vet inte riktigt, Hungerspelen kanske. Suzanne Collins sätt att skriva påminner faktiskt ganska mycket om mitt. Sen så har jag ju massor av idéer till nya böcker som jag skulle vilja skriva, fast dem vill jag helst ha för mig själv.
6. Vad gillar du bäst med böcker? Oj! Hur ska man kunna svara på en sån fråga? Jag vet inte riktigt, men jag antar att det är det där när man verkligen kan sugas in i en helt annan värld och verkligen kan se allt framför sig. När det händer på riktigt, det älskar jag.
7. Hur många sidor får en bok vara som mest? Jag vet inte riktigt, men jag tycker nog inte att den behöver vara så mycket mer än tusen sidor.
8. När du lånar en bok, lånar du den för utseendet eller kvittar det hur den ser ut? Jag lånar nog oftast böcker som jag redan har hört talas om, så då kvittar det hur den ser ut. Fast det är klart, om jag skulle låna en bok helt på måfå så är nog utseendet ganska viktigt. Det ska varken vara för mycket eller för lite på omslaget, och jag tycker aldrig att man ska visa karaktärernas ansikten (fast ibland så kanske det är bäst så).
9. Din favoritgenre? Fantasy.
10. Din favoritförfattare? Jag kan nog inte välja en favoritförfattare, men mina två favoriter är Suzanne Collins och Rick Riordan.
11. Har du något tips för hur man får en bra bokblogg? Nja, eftersom jag inte bloggat så länge så har jag nog inte så många tips. Men jag tror att man ska skriva om det man känner för och inte vara för stel i språket. Alltså kanske lite roliga kommentarer inom parentes, och lite smileys kanske ;)
12. Hur skriver man en bok, novell? Ja, jag håller mig nog till ämnet noveller eftersom så fort jag börjar skriva en bok så tappar jag tålamodet och intresset direkt. Men jag tror att jag kan ha några bra tips för novellskrivare. För det första så tror jag nog att man måste skriva om något som man är intresserad av. Jag tror inte att man kan skriva en bra novell (eller bok) genom att tänka så här: Wow, alla gillar ju Harry Potter, så jag tar och skriver en bok om trollkarlar som sprutar blixtar med trollsavar. Jag tror inte att det skulle bli så bra. Man kanske inte behöver skriva om något som man själv skulle vilja läsa (som så många andra säger), men om något som man är intresserad och har drivkraft att skriva om. Och jag tror att när man skriver en novell så måste man låta det ta sin tid. Novellen som jag håller på att skriva nu, "Döda människor", har jag hållit på med sedan i slutet av augusti, så jag tror inte att det är så bra att ha för bråttom med att skriva klart. En sak som jag tror är likadan för alla som skriver noveller är att de inte har allt klart från början. Som när jag skriver en novell så vet jag oftast vad novellen ska börja och sluta med och lite vad som händer där emellan. Men det som är så roligt är att det där emellan är där alla idéer kommer. Det är då man kommer på nya händelser, fyller i luckorna och gör novellen till en riktig berättelse. Men det som enligt mig är viktigast av allt är att man kollar igenom texten ordentligt flera gånger efter att man är klar. Det ska helst vara ett tag efter det att man skrivit klart den, för då ser man alla onödiga, ofärdiga och rent av dåliga textstycken. Det tror jag är avgörande om hur bra texten skabli.
13. Varför började du bokblogga? Som för de flesta bokbloggare så var det nog till en står del för recensionsexemplarens skull, men jag tror nog att jag också väldigt gärna ville skriva om böcker eftersom det är mitt stora intresse. Som boknörd så är det nog lika för alla, man är lite utanför på grund av sitt intresse. Och jag tror nog att jag ville göra något av allt det där med böcker.
14. Har du läst Spejarens Lärling? Ja, jag läste dem i julas (fick faktiskt ett sms från en annan bokbloggare i morse som frågade samma sak). Jag tycker att de är riktigt bra, och när jag läste ut sista boken ("De bortglömda berättelserna" hade inte kommit ut då) så saknade jag verkligen Will och allihopa. Men det är absolut en bokserie som jag kommer att läsa om!
15. Är du en Twilightälskare eller Twilighthatare? Jag har faktiskt inte läst Twilight eller sett filmerna, men jag tror inte att jag skulle bli så förtjust i nån av dem. Det lilla jag sett av andra filmen gillade jag inte alls. Det kändes lite överdrivet och töntigt (snälla, ta inte illa upp twilight-fans. Jag menar inget illa).
16. Brukar du läsa när du t.ex sitter på toaletten, badar eller äter? Oftast när jag läser så sitter jag nog bara och just läser. Fast det är klart, boken hänger ibland ner till matbordet ;)
17. Kan du läsa överallt? T.ex när någon tittar på tv och du sitter i soffan och läser? Ja, jag har faktiskt väldigt lätt för att läsa på de flesta ställen. Enda problemet är nog när det är någon som sitter och kollar på TV eller lyssnar på musik och jag är lite trött. Då kan jag bli okoncentrerad.
Tack, Viggo, för dina svar! Och jag hoppas att vi träffas lite mer nästa gång det är Bokmässa! :)

4 kommentarer:

  1. Kul att få vara med :) Jag hoppas också att vi kan träffas mer nästa gång på bokmässan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! ;)

      Radera
  2. Jag håller med om Twilight-filmerna; de är ingenting jämfört med böckerna!
    (Jag hoppas ingen tar illa upp)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! ;)
      Det tror jag nog inte, alla har ju sin egen åsikt! :D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...