torsdag 25 oktober 2012

Personer du kanske känner

Författare: Jay Asher & Carolyn Mackler
Genre: Fantasy
Sidor: 368
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The future of us
Översättare: Lina Erkelius
Övrigt: Passar åldern 12-14+

Föreställ dig att du år 1996 hittade dig själv på Facebook - femton år innan det ens existerade! Skulle du ha gillat det du såg? Emma och Josh får denna möjlighet, men är de vinnare eller förlorare? Och kan de påverka någonting? En humoristisk kärlekshistoria med mycket tidsfärg, som skildrar hur både stora och små beslut får konsekvenser för framtiden.

Handling: Året är 1996. Det dansas macarena och lyssnas på Spice Girls. Emma och Josh är grannar och vanligtvis bästa vänner. Relationen har dock fått sig en törn sedan en av dem förväxlade vänskapen med kärlek. När Emma får en dator av sin pappa (ännu en dåligt-samvete-present), ger Josh henne en cd-rom med America Online. Efter installationen dyker plötsligt ett Facebook-konto upp på skärmen - innan Facebook ens har uppfunnits! Personen som visas på bilden ser misstänkt välbekant ut. Emma inser att det är sig själv hon ser, eller rättare sagt, hennes vuxna jag. Josh och hon kan således se in i framtiden. Men gillar de vad de ser? Och kan de påverka någonting? I det ena kapitlet följer vi Emmas tankar kring detta, i det andra är det Josh perspektiv som gäller.

Omdöme: Hittills har jag läst två böcker av Jay och båda har varit väldigt bra. Personer du kanske känner får en att tänka, hur mycket ska skriva på Facebook egentligen? Är vi för offentliga? Det är en riktigt bra bok och jag tycker att omslaget är väldigt coolt. Jag upptäckte att Hanna från Tonårsboken var med på en bild också, en blå uppe i det vänstra hörnet och en röd nere i det högra hörnet. Roligt!
Kort och gott är det en väldigt bra bok som du gör rätt i att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...