onsdag 17 oktober 2012

Sjutton år och skitsnygg

Författare: Emma Granholm
Genre: Kärlek
Sidor: 303
Förlag: Alfabeta (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Sjutton år och skitsnygg
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: "Man är borta i två jävla veckor, och när man kommer tillbaka har allting förändrats."
Felix är sjutton år och skitsnygg. Det vet han och det är hans mantra. Han är kaxig, självsäker och alla tjejer gillar honom. Men när han kommer hem efter två veckor på Kreta med familjen har något hänt.

De andra har lärt känna Zäta, en mystisk kille som helt plötsligt står i centrum för allt och alla och som är ännu snyggare och kaxigare än Felix. Allt det Felix har haft och varit så säker på börjar glida omkring, han är till slut inte säker på någonting, inte ens på att Alexa verkligen älskar honom.
Men det är någonting skumt med Zäta. Varför vägrar han konsekvent att svara på några som helst frågor om vem han är och vad han kommer ifrån? Han säger ju inte ens hur gammal han är. Och varför fattar inte tjejerna att han egentligen är en skits och har något fuffens spå gång? Och kan han sluta flirta med Alexa!

Omdöme: Det här är inte min typ av bok. Karaktärerna är en stor del av en bok, och för att kunna gilla boken måste man förmodligen gilla karaktärerna. Felix, huvudkaraktären, tyckte jag var något av ett svin faktiskt. Han tog allt för givet och tyckte att han var bättre än alla andra. Det kan vara okej i vissa fall men nu kändes det inte så...imponerande. Zäta var jag inte heller så förtjust i, han var irriterande och egoistisk. Sedan har vi de övriga karaktärerna Suss, Diana, Alexa och Hugo. Hugo tyckte jag var riktigt gullig, Diana och Suss var okej, men jag kan för allt i världen inte förstå varför Alexa jämt och ständigt tog Zäta i försvar när hon trots allt var Felix flickvän. Det var i alla fall bra att karaktärerna utvecklades lite i slutet.

Karaktärerna och bristen på handling är anledningen till att jag anser att boken bara är okej. Men jag tycker ändå att boken är läsvärd. Om du läser boken kanske du får en liten förståelse för killar (eller tjejer) som är som Felix och förstår att det oftast finns en anledning till varför de beter sig som de gör, och det är ju  bra. Om du tycker att handlingen verkar som något för dig tror jag definitivt att du ska ge boken en chans! Den är ju faktiskt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...