lördag 10 november 2012

Dash och Lilys utmaningsbok

Författare: Rachel Cohn & David Levithan
Genre: Kärlek, humor, vänskap
Sidor: 304
Förlag: X Publishing (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Dash & Lily's Book of Dares
Översättare: Helena Hansson
Övrigt: Passar åldern 12+



Handling: Tänk dig följande:

Du går omkring i din favoritbokhandel och tittar i hyllorna. Du kommer till avdelningen där en av dina favoritförfattares böcker står, och där, inklämd mellan de oerhört välbekanta bokryggarna, tittar en röd anteckningsbok fram.
Vad gör du då?
Jag tror det är självklart:
Du tar ut den röda anteckningsboken och öppnar den.
Och sedan gör du precis vad den säger åt dig att göra.

Av olika omständigheter är Dash och Lily ensamma i New York över julhelgen. Lily har placerat ut en utmaningsbok i sin favoritbokhandel i hopp om att en kille ska hitta den.
Utmaningarna tar Lily och Dash runt på klassiska NY-ställen, Macys och FAO Schwartz till exempel, och den röda moleskineboken fylls inte bara av kluriga ledtrådar utan också av deras små personliga historier.
Men kommer de någonsin att träffas i verkligheten? Och om de gör det, kommer magin från utmaningsboken att finnas kvar?

Omdöme: Jag tyckte att det var en rolig idé att Dash och Lily konverserade genom en anteckningsbok. Hur ovanligt är inte det? Smart där, David och Rachel!


Jag älskar att man får följa både Lily och Dash. Att jag får komma in i deras huvuden och förstå hur de tänker. För båda har helt fantastiska personligheter! Jag älskar Dash nördiga fascination över ord och hur kvick han kan vara i en konversation. Jag älskar Lilys uddhet och hur hon vågar vara sig själv. David Levithan har skrivit de delar då Dash berättar och Rachel Cohn har skrivit de delar då Lily berättar, men jag måste säga att jag fördrar delarna med Dash. I boken är karaktärerna det bästa!

Boken passar egentligen bäst att läsas under julen, eftersom att den utspelar sig då. Så någon gång i framtiden kommer jag göra det. Alltså läsa den under julen.

Det är en bok som absolut bör läsas!

4 kommentarer:

  1. Den ska jag nog läsa vid jul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag absolut att du ska göra! ;)

      Radera
  2. Håller verkligen med dig :)

    Svar: Ja verkligen! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra "jul"bok! ;D
      Det är alltid rligt att få nya böcker och bokpaket! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...