söndag 18 november 2012

Himlen börjar här

Författare: Jandy Nelson
Genre: Kärlek, drama
Sidor: 264
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012 (Pocket)
Originaltitel: The Sky is Everywhere
Översättare: Ulla M Danielsson
Övrigt: Passar åldern 12-15.

Handling: Sjuttonåriga Lennie är nöjd med sitt liv. Hon lever i skuggan av sin utåtriktade storasyster Bailey och tar aldrig några risker. De två syskonen är oskiljaktiga och man ser dem nästan alltid tillsammans. Men när Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör förändras allt.

När Lennie äntligen kommer tillbaks till skolan har det börjat en ny elev där - Joe Fontaine, den gladaste personen på jorden.
Lennie vet inte längre hur hon ska tolka sina tankar och känslor. Såklart sörjer hon, det är väl en självklarhet!? Men när hon är med Joe är det annorlunda. Med Joe kan hon vara öppen, lycklig, bara sig själv helt enkelt. Fast har hon verkligen tillåtelse till att vara lycklig när hennes älskade syster har dött?

Omdöme: Under bokens gång (som bara varade i några få timmar) skrev jag ner några ord som verkar passande för att beskriva boken. Det gör det lite enklare att komma ihåg vad jag tyckte om boken just när jag läste den, just då. Så ibland var jag tvungen att slita mig från de fantastiska sidorna i boken för att skriva ner ett och annat ord på ett litet block. Såhär beskrev jag boken:

  • Lyckorus (Alltså, man får ett lyckorus av att läsa den!)
  • Förträfflig
  • Strålande
  • Prima
  • Magnifik
  • Excellent
  • Briljant
  • Enastående
  • Lysande
  • Förstklassig (Ja, jag vet inte riktig varför jag skrev det...)
  • Underbar
  • Vacker
  • Sorglig
  • Rolig
  • Drömsk
  • Fängslande
  • Unfreakingbelievable (Ett ord som används ofta i boken och nu kommer det väl till pass!)
  • Mirakulös
Tja, några ord blev det ju... I alla fall så kan jag säga att alla dessa ord stämmer perfekt om den boken. Redan på de första sidorna fastnar man, och man kommer verlkigen inte loss! Såhär i efterhand undrar jag hur jag kunde slita mig från boken bara för att skriva några ord.
När jag läser boken skrattar jag och gråter om vartannat! Boken har en spänning, men inte samma sorts spänning som en deckare eller en fantasy har, den här spänningen är annorlunda, det är en ofattbar och romantisk spänning!
Karaktärerna är underbara och levande, vilket bara ger ett megastrort plus i handen, tänk att kunna skapa så levande karaktärer med hjälp av endast ord!
Jag gillar också att Lennie skriver en massa dikter som hon sedan lägger på de mest underliga ställen och sprider ut lite varstans.

Det enda jag har att säga nu är att du bara måste läsa den om du inte redan har gjort det!
Och om du har gjort det, kommentera gärna och säg vad du tycker om den, nu vill jag ha en liten diskussion!!

6 kommentarer:

  1. Haha, jag gjorde också en lista med ord i min recension på boken! Väldigt fina och positiva ord! (Vi tänker på samma sätt ;))

    Sv: Visst, gör det du!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde du!? Åh, ja, det gör vi verkligen. Det är ju mycket lättare att komma ihåg vad man tyckte om boken under tiden man läste den när man gör på det viset :)
      Tack, det ska jag göra då! Smart! ;D

      Radera
  2. Den är verkligen unfreakingbelivable <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den. Helt unfreakingbelivable! <3 ;D

      Radera
  3. Den här boken är verkligen hur bra som helst! :D <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, så sant! Underbar, det är vad den är! ;) <3

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...