måndag 26 november 2012

Vår katastrofala historia

Författare: Jess Rothenberg
Genre: Kärlek, humor
Sidor: 430
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Catastrophic History of You and Me
Översättare: Jan Risheden
Övrigt: Passar åldern 12-15 år.




Handling: Brie (Aubrie heter hon egentligen, så nej, hon är ingen ost) dör av -hör och häpna- ett brustet hjärta eftersom att hennes pojkvän sa att han inte älskade henne längre.
Hon vaknar upp i en buss som för henne till favoritpizzerian Little Slice of Heaven. Det riktigt skumma är att hon inte känner igen en enda av pizzerians gäster -trots att hon är där ofta och känner i princip alla som går dit, hur kommer det sig?- , punktjejen som tittar i Cosmo-tidningen eller den lilla pojken med ett Nintendo DS.
Som tur är träffar Brie Patrick, den jobbiga men något snygge killen som dog på 80-talet. Han förklarar att Little Slice of Heaven-pizzerian inte är den som ligger nere på jorden, utan att det är himlens version av den. Brie har alltså kommit till himmeln och är död, det måste ju betyda att alla andra gäster på pizzerian är döda och befinner sig i himmeln.
Medan hennes pappa och andra läkare kliar sig i huvudet och försöka komma underfund med detta märkliga dödsfall, är Brie fast i gränslandet mellan de döda och levande. Hon får hjälp av Patrick och hemsöker nära och kära. Men ju mer hon besöker dem desto mer hemligheter upptäcker hon… snart inser Brie att henne liv inte alls var så perfekt som hon hade trott.

Omdöme: Jag tycker att hela idén med boken var väldigt intressant och med Brie som berättarröst blev det helt underbart! Efter bara ett tiotal sidor blev man helt fast.
Utav karaktärerna är det Brie jag gillar mest, dels är hon en väldigt bra författarröst och kan förmedla sina känslor ända från boksidorna till mig och dels förstår jag hela tiden varför hon blir arg, glad eller ledsen. På något sätt är det hon som känns mest äkta, även fast de andra karaktärerna också gör det.
Jag kan i alla fall säga att jag inte är särskilt förtjust i varken Jacob eller Patrick. Om jag måste välja vem jag tycker bäst om av de två så skulle jag svara Patrick, han är trots allt ganska charmig och cool.
Från början var jag inte särskilt sugen på att läsa boken eftersom att jag inte är alltför förtjust i omslaget, men efter en titt på baksidan och några recensioner ångrade jag mig snabbt. Originalets omslag gillar jag betydligt mer, men tja, vad ska man säga, det är inte utsidan som räknas utan insidan!

Det är helt enkelt en härlig och medryckande bok som fångar en redan i början. Läsvärd, det är den absolut. Så även om du känner dig tveksam inför den tycker jag att du ska läsa den.


4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, bättre än vad jag förväntade mig till och med! :)

      Radera
  2. Jag gillade den också - men tyckte att det var så sorgligt att Brie var tvungen att dö. Sen var det lite läckert med en låttitel som kapitelrubrik!
    Agneta i Luleå

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...