söndag 2 december 2012

Alena

Författare: Kim W Andersson
Genre: Skräck, kärlek
Sidor: 120
Förlag: Kolik Förlag
Serie: Love Hurts (?)
Utgivningsår: 2011
Originaltitel: Alena
Översättare: -
Övrigt: Ett seriealbum


Handling: Alena har börjat på en privatskola där hennes liv är ett helvete eftersom att hon blir trakasserad av Filippa, en av de populära tjejerna på skolan och medlem i lacrosselaget, och hennes gäng. De trackasserar henne för att hon är lesbisk och mördade sin bästa vän enligt ryktet och tydligen också för att hon är ful och fattig. Kuratorn på skolan som försöker hjälpa henne är dum i huvudet och förstår ingenting.

Alla tror att Alena är ensam, men i det avseendet har de fel. Hon har faktiskt Josefin, hennes bästa vän. Josefin tänker se till att Alena slipper ta mer skit, för det tolererar hon inte. Och om Alena inte tar itu med prolemet tänker Josefin göra det. Det finns bara ett problem...Josefin har varit död i ett år och är nu ett spöke som vakar och tar hand om Alena.

Omdöme: Jag har längtat efter att läsa Alena väldigt länge nu eftersom att jag köpte den på Bokmässan, som var för ett tag sedan. Om boken har jag nästan bara hört bra kritik, fastän det också finns de som tycker mindre bra om den. Jag själv tillhör den förstnämnda kategorin. Först och främst har vi bilderna som är fantstiskt målade, jag önskar att jag kunde måla lika bra som Kim men det kan jag tyvärr inte. När han signerade boken på Bokmässan gjorde han det riktigt snabbt, att han kan måla något så fint så fort är helt enkelt otroligt!  
Du öppnar boken, börjar läsa och sedan...helt fast! Sluta läsa? Kommer inte på fråga! Det är inte ens värt att försöka, det går ändå inte, tro mig, jag har försökt.
Och förresten, detta är absolut inget för känsliga. Det innehåller en hel del blodiga scener.

 

2 kommentarer:

  1. Svar: Du har missuppfattat tävlingsfrågan lite. Det jag är ute efter är det datum då min blogg fyllde 2 år, alltså är jag ute efter ett svar i stil med "2 december 2012", fast inte just det datumet såklart :)
    Så om du bara skriver en ny kommentar med rätt svar så är du med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, då förstår jag! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...