måndag 10 december 2012

Askungeleken

Författare: Kelly Link
Genre: Noveller, så det är lite blandade genres
Sidor: 253
Förlag: X Publishing (Tack för boken!)
Serie: Pretty Monsters #2
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Pretty Monsters
Översättare: Ia Lind
Övrigt: En bok med noveller


Handling: Boken innehåller 5 olika noveller: Monstret|Surfaren|Kommendanten från Abali|Söta monster|Askungeleken.

Monstret| Stuga 6 ska ut på övernattning i skogen och stöter på ett monster, precis som stuga 4 säger att de har gjort.
Surfaren| Aliens har besökt jorden och talat med Hans Bliss, en surfare (och människa, men det tror jag att ni förstod). En grupp människor väntar på deras återkomst.
Kommendanten från Abal| Kommendanten från Abal blir dödad och förvandlas till ett av Ozmas och hennes mystiska mamma Zillas små andeväsen.
Söta monster| I denna novellen utspelar sig två historier; den ena är kärlekshistorien om Clementine och Cabell, den andra handlar om Lee som läser kärlekshistorien.


Askungeleken| Peter och hans styvsyster leka Askungen, en lek som går lite för långt.

Omdöme: Man kan ju säga att jag blev lite besviken. Jag tyckte inte om novellerna särskilt mycket, de var...väldigt speciella och annorlunda, ja, minst sagt konstiga, men samtidigt roliga och skruvade. Jag har fått ett tips från Viggo att läsa  första novellboken av Kelly Link som tydligen ska vara betydligt bättre.

Bäst i Askungeleken är novellerna Söta monster och Kommendanten från Abal. Kelly Link är som bäst här, när hennes fantasi skenar iväg och hon skapar vackra och spännande världar för läsaren att upptäcka.
Illustratören, Shaun Tan, gör de mest fantastiska illustrationer! De är underbara, tro mig, jag talar sanning. Här är ett litet smakprov:


Som sagt blir man lite konfunderad när man läser boken, Kelly Links texter är en smula skumma. Ibland får man tänka efter, det krävs en vaken hjärna. I stort sett så föll boken mig inte i smaken, men som Viggo antyder får jag väl ta och läsa Fel grav, hoppas verkligen att den är aningen bättre, även fast novellerna inte är dåliga, de är bara väldigt speciella. Så om du ska läsa den, ha inte skyhöga förväntningar och förhoppningar om den, som jag tyvärr hade. Det var nog det som gjorde att jag inte blev särskilt förtjust i den.



2 kommentarer:

  1. Du MÅSTE läsa Fel Grav!!! De novellerna är så himla fantastiska! Alla de novellerna är tusen bättre än de här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska jag verkligen göra om du nu säger det! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...