måndag 31 december 2012

Den röda handsken

Författare: Holly Black
Genre: Fantasy, kärlek, vänskap, familjeförhållanden
Sidor: 318
Förlag: B Wahlström (Tack för boken!)
Serie: Berörarna #2
Utgivningsår: 2012
Originaltiteln: The Red Glove
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Passar åldern 12-15.


Handling: Cassel Sharpe trodde att han var en vanlig kille, nu vet han att han är en transformationsberörare, och en mycket eftertraktad sådan eftersom att transformationsberörare är väldigt sällsynta. Cassels äldre bror Philip blir mördad och FBI tar därför kontakt med Cassel i hopp om att han ska lyckas klara upp mordet på sin bror.  Den enda ledtråden är en övervakningsfilm från brottsplatsen där en kvinna med röda handskar syns. Men FBI är dock inte de enda som visar stort intresse för Cassel, även maffian gör det, och hur ska det gå med Lila efter att hans mor berört henne att älska honom?

Omdöme: Till att börja med kan jag säga att de som säger att den här boken är bättre än den första har både rätt och fel, de är minst lika bra. Jag älskar att böckerna är så händelserika, fast Den röda handsken är en aning mer händelserik än Den vita katten. Boken är verkligen charmig, spännande att läsa och innehåller massvis av underbara karaktärer!
Alla böcker har en speciell karaktär som man tycker mer om än de andra, även dåliga böcker. I Den röda handsken är det svårt att ha endast en karaktär som favorit. Jag menar, Cassel är hur charmig som helst, honom kan man inte annat än gilla (fast jag stör mig samtidigt lite på honom), Sam, Daneca, Lila. I stort sett många karaktärer som alla är lätta att tycka om.

Jag gillar också att det är lite humor i böckerna genom att det är Cassels perspektiv man som läsare får ta del av, och här använder sig Holly Black till viss del av ironi, vilket passar berättelsen perfekt. Black lyckas få en att reagera precis som hon vill att man som läsare ska reagera. Bra gjort! Hennes böcker är lättlästa och fängslande, absolut läsvärda!

I helhet så tycker jag mycket om hennes bok, men det är tyvärr inte en ny favorit, jag menar, den är ju inte i Harry Potter-klass. Trots det så tycker jag att den absolut bör läsas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...