torsdag 20 december 2012

Fallen ängel

Författare: Becca Fitzpatrick
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 287
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Serie: Ängel #1
Utgivningsår: 2010
Originaltitel: Hush, hush
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Passar åldern 12-15.


Handling: Nora har haft ett alldeles normalt och tråkigt liv, ända tills nu, när de får nya placeringar under lektionen tvingas hon sitta bredvid den stöddiga och tålamodsprövande Patch. Men det är någonting med honom som får henne att dras till honom, och vad är det för fel på den nya killen som bytt sig ner från en rik privatskola till deras High School?

Precis som Bella i Twilight dras till Edward, faller Nora handlöst för den mystiske Patch. Och plötsligt befinner hon sig i en uråldrig kamp mellan de odödliga.
För att pojken hon älskar ska få sina vingar tillbaka måste Nora offra sig själv. Men kommer han att tillåta det?
Med sitt hånfulla leende och ögon som ser rakt igenom henne, fångar Patch omedelbart Noras uppmärksamhet. Om än mot hennes vilja och absolut mot allt bättre vetande.

Men efter en rad obehagliga händelser, vet Nora inte längre vem hon kan lita på. Patch dyker upp överallt i hennes liv, och verkar dessutom veta mer om henne än till och med hennes närmaste vänner gör. Nora måste välja; ge upp sitt motstånd och bli hans eller fly så långt bort det bara går. Men när sanningen om Patch börjar gå upp för henne är det för sent att fly...


Omdöme: Det finns stora likheter mellan Stephanie Meyers Twilight-serie, Maggie Stifvaters Wolfes of Mercy Falls-serie och Becca Fitzpatricks Ängel-serie. Vanligtvis skulle jag bli förargad över att alla skriver likadana historier och härmar varandra, men nu är det så att detta inte är en av dessa situationer, då de redan nämnda författarna har skrivit så in i bomben olika. Hänger ni med? Ja, de är kärlekshistorier/triangeldraman allihopa, men till skillnad från Twilight och Wolfes of Mercy Falls är Ängel lite mer elakhet, förstår ni vad jag menar nu då? Dessutom skriver de helt olika också, så det blir inte på samma sätt eller nivå och det gillar jag! Så låt er nedlåtas av att deras handling låter lika, om du t.ex inte gillade Twilight gör inte det någonting eftersom de inte är ett dugg lika, lite lika kanske men inte jättemycket. Jaja, nu ska jag inte förvirra er mer med mitt tjatter om det.

Jag gillar att varelserna i boken är änglar, och inte vampyrer eller varulvar som börjar kännas mer och mer uttjatat. Inte för att jag har något emot Twilight eller Wolfes of Mercy Falls, men efter att det blev en sådan succé har helt plötsligt alla skrivit böcker som handlar om det, och det kan jag tycka är lite trist. Bara en sådan sak t.ex, det höjer boken. Jag måste säga att jag tycker att det är genialiskt, för jag har nästan aldrig läst någon bok med änglar som huvudroll/biroll, ja med änglar som betyder och tar upp så mycket av boken.

Jag tycker att Becca skriver otroligt bra och sidorna flyger förbi i en rasande takt. Tur att jag hade andra och tredje boken hemma så att jag kunde fortsätta direkt, pust. Annars hade jag fått panik, tänk er själva.

Nu kommer naturligtvis den delen av recensionen då jag snackar om omslaget, som vanligt. Jag tycker att det är urläckert! Ängeln som faller och lämnar ett spår av fjädrar efter sig och den gråa bakgrunden, fint. Och så gillar jag detaljen att de fjädrar som är högst upp på omslaget är svagt röda. Jättesnyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...