onsdag 19 december 2012

Förvriden

Författare: Frida Arwen Rosesund
Genre: Fantasy, skräck
Sidor: 280
Förlag: Mörkersdottir Förlag (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Förvriden
Översättare: -
Övrigt: Passar åldern 15+ (om man är lättskrämd)


Handling:
Något döljer sig i skuggorna...
Vågar du ta reda på vad?

Unga män och barn försvinner i de norrländska skogarna, en man hålls instängd av sin fru i källaren, ett äktenskap är på upphällningen och en flicka kommer tillbaka, en flicka som har blivit vuxen sinnet och bär på hämnd i sitt bröst.

"Jag heter Donnie. Född av en jungfru, i jungfruns tecken. Det är snart min födelsedag men jag slutade fira den för fem år sedan. Det var något som hände på min tolfte födelsedag när jag blev man. Något dunkelt, som mina tankar inte vill berätta för mig. Det var något som hände men som jag inte känner till. Det var då jag slutade räkna."

Omdöme: I boken får man som läsare följa ett antal personer som alla på något vis känner varandra, och som dessutom bor i samma samhälle. Det är intressant att få läsa boken från många olika perspektiv och se hur de reagerar och uppfattar saker och ting. På något sätt luskar de här personerna fram mörka och skrämmande hemligheter om skogen.

Frida har förmågan att skriva med ett språk som passar bra in på stämningen i boken, vilket gör att den blir kuslig och spännande att läsa. Jag brukar aldrig bli rädd över något jag läser, men jag sitter och ryser en stund efter att jag läst ut boken. Varelserna hon berättar om är ruggiga och ohyggliga, hon bygger upp det hela på ett mycket professionellt sätt (och man blir ju lite småskakig, hehe).

Även fast hennes språk är bra fick jag inte riktigt den här wow-känslan som en riktigt bra bok ska ge, men jag tycker ändå att den var läsvärd. Nåja, inte i topp som sagt.


2 kommentarer:

  1. Den låter sådär lagomt läskig att läsa nu på vintern. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite sådär mysigt att krypa ner under en filt med en kopp rykande choklad eller te och läsa :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...