måndag 3 december 2012

Resten får du ta reda på själv

Författare: Lauren Oliver
Genre: Fantasy, kärlek, vänskap
Sidor: 475
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Before I Fall
Översättare: Jessica Hallén
Övrigt: Passar åldern 12-15 år.


Handling: Samantha Kingston har allt man kan önska sig; en snygg pojkvän som i princip alla trånar efter, tre populära och fantastiska bästisar, och hon själv är snygg och populär (såklart) och hon kan i nästan göra vad hon vill, och kommer oftast undan med det.
Den här dagen börjar perfekt, det är amordagen och traditionen att alla skickar rosor till varandra är i full gång. Sam och hennes kompisar kommer antagligen få massor av rosor eftersom de är så populära. Sam är också lite nervös, för just idag är dagen hon bestämt sig för att bli av med oskulden tillsammans med hennes pojkvän Rob.
Alltså, den tolfte februari ska bara bli ännu en vanlig dag i hennes liv, en i mängden. Men det visar sig vara hennes sista. Men hon får en andra chans, eller rättare sagt, sju chanser till. Hon får uppleva samma dag sju gånger till, och under de dagarna måste hon reda ut mysteriet kring sin död, rätta till vissa saker som annars blir helt fel och ta reda på värdet av det hon håller på att förlora.

Omdöme: Detta är en bok som är både romantisk, spännande och sorglig med väldigt färgstarka personer! Lauren Oliver ger en annan bild av att vara populär, vilket jag tycker är väldigt roligt.
Jag hatade Samantha när jag läste boken, hon gör väldigt taskiga saker och det gör att man hatar henne. Men min syn på henne förändrades allt eftersom för egentligen är hon rätt så snäll.

Historien och idéen gillar jag mycket, att få uppleva samma dag om och om igen för att rätta till sina misstag... Väldigt smart tänkt får jag lov att säga. Dock kunde det bli lite rörigt med just antalet sju, det blev ett för stort antal, det hade räckt med ett mindre. Jag menar, det är ju inte som i Snövit och de sju dvärgarna, där håller man ju reda på alla dvärgars namn och så (okej, det kanske fortfarande är lite svårt att hålla reda på d måste jag erkänna...) Jag har i alla fall vett nog att inse att det måste bli ett av dessa "magiska" tal, 3,5 eller 7. Det är just de talen som ofta upprepas i sagor.

Ja, i stort sett en väldigt bra och någorlunda berörande bok. För inget barn förtjänar att dö som Sam eller bli mobbad som Juliet! Den bör absolut läsas!


2 kommentarer:

  1. Jag tycker också mycket om Resten får du ta reda på själv ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är riktigt bra! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...