söndag 9 december 2012

Skönheten

Författare: Keraskoët & Hubert
Genre: Seriealbum
Sidor: 52
Förlag: Kolik förlag (Tack för boken!)
Serie: Svindlande begär #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Beauté 1 Désirs Exaucés
Översättare: Fabian Göransson
Övrigt: Ett seriealbum



Handling: Sillen (som kallas så pga sin lukt eftersom hon hanterar fisk varje dag) är den fulaste flickan i byn. Varje dag trakasseras hon av de andra pojkarna och flickorna, till och med de kärringarna och gubbarna kastar glåpord efter stackars Sillen. Men så en dag vänder hennes öde. Av misstag befriar hon en god fé från en förbannelse, och som tack gör hon Sillen till själva sinnebilden av mänsklig skönhet, eller, ja, egentligen kan hon göra Sillen vacker, utan hon kan bara förändra hur folk ser på henne.

När Sillen återvänder till byn utbryter genast fullt kaos, männen blir besatta av hennes skönhet och kvinnorna ursinniga av svartsjuka.  Händelserna går snart över styr och Sillen katapulteras ut i världen,  in i armarna på adelsmän och prinsar, och med ett nytt namn: Skönheten.
Men skönhetens gåva visar sig vara lika mycket en förbannelse som en välsignelse. Fördärv och ond bråd död följer i hennes spår, och snart hotar kriget att sluka det lilla kungariket.
Klicka på bilden för att få den större!

Omdöme: Åh, dessa bilder, de är underbart tecknade och själva sagan (om man nu kan kalla det så, fast det är ju mer en saga än en berättelse/historia/bok) är mycket bra. Det var frid och fröjd att läsa den. Det är en berättelse där gränserna mellan det vackra och rena och det fula och hemska inte är självklara, vilket jag gillar.

Vi börjar med bilderna som är väldigt höstliknande och vackra, tecknarduon Kerascoët är verkligen fantastiska och bra på det de gör (konstigt, va!?). Färgerna är som sagt väldigt höstliknande och matta, det ser ni på omslaget t.ex. Jag önskar att jag kunde måla som de kan.

Själva storyn gillar jag också och längtar efter fortsättningen. Jag gillar hur Sillens utseende växlar från bild till bild, ibland ser ut som sig själv, och ibland som andra uppfattar henne. Boken är upplagd som en klassisk saga på ett ungefär, det tycker jag är roligt. Men dock tycker jag att boken slutade med värsta cliffhangern, nu måste ju Kolik förlag ge ut nästa del!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...