söndag 13 januari 2013

Miss Peregrines hem för besynnerliga barn

Författare: Ransom Riggs
Genre: Fantasy
Sidor: 384
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Miss Peregrines home for pecuilar children
Översättare: Sanne Näsling
Övrigt: Passar åldern 12+


Handling: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.

Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.

Omdöme: När jag först plockade upp boken trodde jag att det skulle vara mer skräck än fantasy, så det var det jag förväntade mig, men det stämde
 inte riktigt och det var en besvikelse, men inte någon jättestor. Visst hade jag förväntat mig mer skräck och det var det jag var sugen på att läsa, men det visade sig vara mer fantasy, fast det är okej då jag råkar jag gilla fantasy väldigt mycket (vilken överraskning!?). Men intrycket jag fick av boken var att den skulle servera mycket skräck.


Boken hade en väldigt seg start, men även innehållsrik, det var i början man fick reda på mycket fakta. I början var boken inte särskilt tilltalande just pga det, men man får inte låta sig avskräckas bara för det, så jag läste vidare och tur var väl det!
Trots segheten i början artade det sig aningen bättre i mitten av boken, men sedan föll den tillbaka lite halvt i det gamla spåret då jag tyckte att det blev lite för mycket med alla tidsloopar och liknande saker.

Jag fäste mig inte riktigt vid någon av karaktärerna utom möjligtvis Enoch och Olive. Enoch för att han är någon av de kusligaste och mest skräckaktiga i boken, och det han höll på med tyckte jag var lite speciellt. Olive fick man egentligen inte veta så mycket om förutom hennes förmåga att sväva, så jag vet faktiskt inte riktigt var det var som fick mig att tycka om henne, men hon kändes snäll och söt i alla fall.
Särskilt nöjd med karaktärerna var jag inte, men dock så tyckte jag mycket om fotografierna! De var smått kusliga och lite stämningsfulla, roliga att titta på och en av de bästa sakerna i boken.

Sammanfattningsvis så har boken inte särskilt mycket skräck, som jag förväntade mig att den skulle ha, en seg början och kusliga och rogivande fotografier. Trots de två första negativa sakerna så finner jag boken läsvärd, dock inte någon favoritbok.

4 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKADE början, när allting kändes så himla mystiskt och lite småläskigt, men blev lite besviken när det slutade vara läskigt helt och hållet - för själva fantasyberättelsen var inte så speciell. Älskar däremot fotografierna, det är det absolut bästa med boken :D

    SvaraRadera
  2. It's a pity you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this outstanding blog!
    I suppose for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to brand new updates and will share this site with my
    Facebook group. Talk soon!

    Here is my web blog home design ideas ()

    SvaraRadera
  3. You might be living in a box if you haven't yet heard about the
    game series that has hooked people from all continents, Mafia Wars.
    Not every Ben 10 game is action packed with lots of fighting.

    Remember, opening an account with a bookmaker should not cost you money.


    Feel free to surf to my site; gta 5 hack (http://Moneygta.Ql.lt/)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...