tisdag 12 februari 2013

Divergent

Författare: Veronica Roth
Genre: Dystopi
Sidor: 362
Förlag: Modernista (Tusen tack för boken!)
Serie: Divergent #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: Divergent
Översättare: Katarina Falk
Övrigt: Passar åldern 12+


(Handling från Adlibris)
Handling: I Beatrice Priors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig själv till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först...

Omdöme: Ja, jag vet att jag lovade att försöka njuta av min läsning mer genom att dröja ut på det hela igår i min Book Haul-video. Men då hade jag ingen aning om hur svårt det skulle bli. Igår hade jag knappt börjat på boken, bara läst ynka 100 sidor, och när kvällen kom var boken utläst. Hur gick det till, frågade jag mig själv!?
Det finns fyra olika sorters Alba-reaktioner vad gäller böcker: Alba hatar, Alba gillar inte, Alba gillar, och Alba älskar. Jag kan lugnt säga att "Divergent" tillhör den sistnämnda kategorin.

Detta är en riktig bladvändare och det blir riktigt spännande när det hettar till. Ärligt talat så var boken aldrig tråkig, vilket ger ett stort plus! Redan efter ett tiotal sidor är man såld och det går under inga omständigheter som helst att sluta läsa! Karaktärerna blir tidigt dina vänner (i alla fall i mitt fall) och det är svårt att inte favorisera Tris och Four.
Mamma måste ha trott att jag var galen så som jag höll på, snyftade och skrattade och skrek. Men det är inte så konstigt när man verkligen lever sig in  i boken och inte vill att det ska hända karaktärerna något.
Jag gillar att Tris både är den där lilla oskyldiga, sockersöta flickan samtidigt som hon är ett riktigt badass. Jag älskar det! Four är en mystisk snubbe som man genast vill veta mer om, och scenerna där han och Tris är tillsammans gillar jag verkligen.

Låt oss gå över till själva världen de lever i, den är så fantastiskt uppbyggd och jag blir avundsjuk på Veronica som kan skriva så bra och har en så underbar fantasi. Den är både kuslig och fascinerande!

Tris är en väldigt bra karaktär, en av mina favoriter (och med det menar jag inte bara i Divergent!) faktiskt. Hon är smart, sympatisk och en trovärdig berättarröst, dock så kan jag störa mig lite på hennes beslut (fast det är något jag alltid brukar göra vad gäller karaktärer).

Lite spoilers, markera för att läsa:

- Hon tog inte särskilt illa vid sig när Al dog, skumt med tanke på att det dels var hennes eget fel att det inträffade.
- Hon dödar så kallblodigt, och jag förstår inte varför hon inte är lite mer ledsen över att hon dödade Will.
- Och sist men inte minst så stör jag mig på att hon inte fattade Fours/Tobias känslor för henne. Det var ju så lätt att se!!

Jaja, alla har sina brister för all del!

Kort sagt så är det en bok som jag varmt rekommenderar. Trots att boken är hyfsat tjock så går den snabbt att läsa och är lättläst. Jag får lite Hunger Games-vibbar av det hela. Divergent är i Hunger Games-klass, helt klart, och jag kan knappt bärga mig tills jag får läsa "Insurgent"!
Och mamma, om du läser det här, jag sa igår du bara måste läsa den här boken, så gör det, jag tror att du skulle gilla den! Om du gillade "Hunger Games" och "Twilight" (vilket jag vet att du gjorde/gör) så kommer du definitivt gilla "Divergent"!

Förresten, tack Viggo för att du hjälpte mig med klistermärket! Det gick super att ta bort och det blev inga märken.


6 kommentarer:

  1. Jag håller helt och hållet med dig - för utom det där med Will. Jag blev nästan lite irriterad över hur kocko Tris blev efter, ja... du vet. Fast du har rätt, hon var lite för bra på att dölja det. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det blir lite skumt i längden, jag menar, hon borde ha lite mer ångest över det :)

      Radera
  2. Bra recension, kände precis som dej (i spoilerdelen) efter jag läst ut boken men allt det reder ut sig i bok två =)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, det fanns lite knepiga funderingar efter att den var utläst. Bra, ser fram emot att läsa den! :D

      Radera
  3. Ingen orsak, den är ju mycket snyggare utan klistermärket ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja, det har du rätt i, mycket mycket mycket snyggare! :)
      Tack, tack! ;)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...