måndag 25 februari 2013

Dödsritten

Författare: Maggie Stiefvater
Genre: Fantasy, kärlek
Sidor: 332
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Scorpio Races
Översättare: Evelina Thörnberg
Övrigt: Passar åldern 12+



Handling: Varje år i november går Scorpioloppet av stapeln på stranden nedanför Skarmouths vita klippor. Tusentals människor samlas för att se hästarna och havet som tvättar rent sanden från blod. Hästarna är capaill uisce: blodtörstiga vattenhästar och ryttarna måste kämpa för att hindra de att återvända till havet och ta ryttarna med sig ner i djupet. Vissa ryttare överlever. Andra gör det inte. Sean Kendrick, fyrfaldig vinnare av loppet, och Kate Puck Connolly, loppets första kvinnliga deltagare, ska tävla i år. Båda har mer att vinna och att förlora än någon annan ryttare någonsin haft. Men endast en kan segra...

Omdöme: Efter att ha älskat Maggies Mercy Fall-trilogi, kände jag mig dragen till att läsa The Scorpio Races (för då var det tänkt att jag skulle läsa den på engelska). När boken sedan till råga på allt kom ut på svenska slog jag till och beställde den, och nu har jag äntligen läst den. I alla böcker av Maggie som jag har läst har jag fastnat direkt på de första sidorna och sedan har jag inte kunnat slita blicken från boken, mycket tack vare alla spirande romanser, vackra miljöbeskrivningar och det fina språket, men nu råkar det tyvärr vara så att jag inte fastnade direkt, som jag hade hoppats på, jag fastnade inte förrän halva boken hade gått, vilket inte är så bra eftersom mina förväntningar var höga.
Nu kanske det verkar som om jag inte gillade boken alls, men så var det verkligen inte. Självklart är det en stor nackdel att jag först inte fastnade i boken, men den har mycket annat att erbjuda.

Först och främst: karaktärerna. Som vanligt älskar jag Maggies karaktärer, fast i Maggies andra böcker har jag inte varit så betagen av hennes tjejkaraktärer men det är jag i denna, den här gången är det Puck och Sean som ligger mig varmt om hjärtat. Puck, en stark och självständig tjej som känns trovärdig och kämpar på. Hur kan jag låta bli att gilla henne?
Och Sean är lika omöjlig att ogilla, hans relation till  hans häst, Corr (som jag för övrigt också är rätt förtjust i), är så bedårande och vacker. Jag vet inte riktigt varför, men det var något som fick mig att gilla honom så starkt. Han är snäll och bryr sig mycket om djuren.

Romansen i boken är för en gångs skull trovärdig och utvecklas sakta men säkert, bättre än i Mercy Fall-trilogin villl jag lova, där går det hur fort som helst, kärlek vid första ögonkastet, vilket inte är särskilt trovärdigt, för vem blir kär på så kort tid? Men i Dödsritten är romantiken mycket mer trovärdig!
Jag älskar Maggies sätt att skriva och språket!
Själva idén och handlingen är mycket intressant, för vattenhästar, hur vanligt är det? Jag kan inte låta bli att älska hästarna i boken, även om de är livsfarliga. Att livsfarliga vattenhästar rids av människor, den punkten gillade jag verkligen. Unikt och bra!
Slutet var verkligen fint, jag till och med fällde en liten tår!

Detta är en bok med en fin romans (fast det är inte det viktigaste i handlingen), fantastiska karaktärer, ett underbart språk med vackra beskrivningar, intressant handling men en seg början. Rekommenderas, men ha dock inte för höga förväntningar. Risken är att du inte gillar boken lika mycket som du annars skulle ha gjort.


4 kommentarer:

  1. Slutet är utan tvekan min favoritdel i boken! SÅ fint! :D

    SvaraRadera
  2. SV: Vad bra! Har nästan bara hört positiva saker om The Host än så länge :D

    Fin blogg, förresten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att läsa om den, för jag gillar den verkligen! :)

      Tack, detsamma! ;D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...