onsdag 6 februari 2013

Minirecension: Om jag kunde drömma: Den grafiska novellen, del 1 och 2



Författare: Stephenie Meyer
Genre: Seriealbum, paranormal romance
Sidor: Del 1: 224 | Del 2: 240
Förlag: B Wahlströms (Tack för böckerna!)
Serie: Twilightsagan #1-2 (illustrerad)
Utgivningsår: Del 1: 2010 | Del 2: 2011
Originaltitel: Twilight the grafichal novell vol 1 (andra boken) 2
Översättare: Carina Jansson
Övrigt: Illustratören heter Young Kim.

Handling: Om jag kunde drömma ger en unik inblick i författarens vision av sitt verk och den får nytt liv genom detta nya fängslande uttryckssätt.

Det har varit ett nöje att arbeta med denna nya tolkning av Om jag kunde drömma. Young har gjort ett fantastiskt arbete med att transformera orden jag har skrivit till vackra bilder. Personerna och platserna ligger mycket nära dem som jag hade i tankarna när jag skrev serien.
Stephenie Meyer

Den omöjliga kärlekshistorien mellan den oskyldiga Bella och den gåtfulle och förföriske vampyren Edward får nytt liv i en bearbetning som serieberättelse i två delar. 
Den har noggrant granskats av Stephenie Meyer och reflekterar hennes vision av miljöerna och människorna i Twilightsagan.


Omdöme: Efter att ha läst hela serien 7 gånger (och fullkomligt älskat den varje gång!) samt ha sett alla filmer förutom Breaking Dawn part 2 (äger förresten alla förutom BD) är självklart seriealbumet ett måste för mig. Förväntningarna inför seriealbumet var på topp och jag hoppades verkligen att det skulle bli bra.
Nu har jag läst det och måste säga att jag både blev besviken och glatt överraskad.

Låt oss börja med det positiva! Young Kim har illustrerat på ett väldigt vackert sätt och bilderna är helt underbara. Med Stephenie Meyers hjälp har karaktärerna blivit precis som hon har tänkt sig de, och (det lustiga är att de är rätt lika de karaktärer jag föreställde mig när jag läste böckerna) det är det jag är främst nöjd med. Bella har framställts som vacker men har ända kvar det deprimerade intrycket man får av henne i filmen och boken (såklart att hon måste vara vacker, hon är ju för sjutton tydligen väldigt omtyckt av killarna i skolan!?). Mycket mysigt att läsa detta!

Nu till det negativa. Ibland kan det bli lite osammanhängande, vilket inte är så trevligt, men i helhet så är berättelsen bra. Ännu en nackdel är att man inte kommer karaktärerna lika nära som i böckerna, i seriealbumet får man inte ta del av karaktärernas tankar och känslor på samma sätt.
Dessvärre så är detta troligtvis ingenting för de som inte har läst själva böckerna då det är svårt att förstå och hänga med om man inte har gjort det. Serieberättelsen passar bättre som ett komplement till böckerna. Skulle man bara läsa serieberättelsen tror jag att mycket skulle gå förlorat  från den ursprungliga historien.
Om du däremot är ett Twilight-fan så är detta absolut något för dig!


3 kommentarer:

  1. Det är verkligen fint tecknat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Ser fram emot nästa bok och mer av Young Kim :D

      Radera
  2. Sv: Nej, inte än :)
    Men snart så ;)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...