fredag 8 mars 2013

Let it snow

Författare: John Green, Mauren Johnson, Lauren Myracle
Genre: YA, jul, kärlek
Sidor: 352
Förlag: Speak
Serie: -
Utgivningsår: 2008
Originaltitel: -
Översättare: -
Övrigt: Mysig bok som absolut bör läsas vid jul!


Handling: En taskigt tajmad snöstorm på julafton begraver staden Gracetown och dess medborgare under ett mycket tjockt täcke av snö och orsakar kaos i hög grad. En oförskräckt själ vågar sig ut från sitt strandade tåg och därefter sätts en kedja av olika händelser igång.. Under de tre kommande dagarna tar en tjej en riskabel genväg med en snygg främling, tre vänner bestämmer sig för att vinna racet till The Waffle House, och en teacup gris öde faller i händerna på en kärlekskrank och svärmisk barista.

Omdöme: Jag visste absolut ingenting om vad som väntade när jag öppnade boken, förutom att det skulle vara "snöig" och julig. Det enda jag visste var i princip att John Green skulle vara en författare med klass. Då jag inte har läst någonting av honom förut (skandal! Men jag lovar, jag ska itu med hans verk så snart jag kan, först och främst kör vi på The Fault In Our Stars (egentligen har jag inte läst något av någon av författarna)) visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig av boken. Men det blev en både positiv och negativ överraskning!

Först upp är Maureen Johnson's berättelse och därefter John Green's, som var de berättelser jag gillade mest, och sist men inte minst var Lauren Myracle's berättelse som tyvärr inte levde upp till förväntningarna. Jag misstänker att det är för att jag inte visste vad jag skulle förvänta mig i början av boken, och de två första berättelserna var aningen bättre än den sista, och när jag sedan kom till den sista berättelsen var förväntningarna lite för höga.
Bäst var ändå Maureen Johnson's berättelse, Jubilee Express, som kändes mest mysig och trovärdig, helt enkelt bäst av de.
John Green's blev inte lika trovärdig och övertygande som förväntat, att ungdomarna är ute i den bittra kylan och kalla snön utan att ens förfrysa något. Fast, den var ändå bra på något vis.
Lauren Myracle's fastnade jag som sagt inte för, men den var mysig och jag ska inte klaga allt för mycket! Det var bara det att jag inte gillade berättelsens huvudkaraktär som bara var gnällig och egoistisk.

Kort och gott en mysig julbok som jag är glad att jag läste, för den ger verkligen julkänsla, dock så borde jag kanske ha läst innan jul istället för i februari. Jag tycker mycket om att karaktärerna och berättelserna vävs ihop och man kan skapa kopplingar. Boken är lagom lång och trots att jag inte gillade alla berättelser så var boken aldrig tråkig.
Som sagt, perfekt i juletider!


6 kommentarer:

  1. Jag ska nog läsa den, jag kanske önskar mig den nästa jul... Håller på att läsa The Fault in our Stars just nu (du måste verkligen läsa den), och jag tycker verkligen om den, skulle vara kul att pröva något annat av honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Det ska jag verkligen göra, den verkar så himla bra :)

      Radera
  2. Det blir att läsa denna nästa jul! :)

    SvaraRadera
  3. Denna har jag missat helt och hållet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du borde läsa den, supermysig!! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...