lördag 2 mars 2013

The Vampire Diaries: Uppvaknandet & Kampen

Författare: L.J. Smith
Genre: Fantasy, paranormal romance
Sidor: 394
Förlag: Pocketförlaget
Serie: Vampire Diaries #1
Utgivningsår: 2010
Originaltitel: The Vampire Diaries: The Awakening & The Struggle
Översättare: Lena Karlin
Övrigt: Dubbelvolym: 1 & 2



Handling: Elena har allt, hon är skolans populäraste tjej, den självklara ledaren, och kan få vilken kille hon vill. Och när hon träffar den mystiske Stefan svär hon på att hon ska få honom. Till varje pris. Men Stefan är inte den han utger sig för att vara.

Stefan är den enda som kan stå emot Elenas skönhet och dragningskraft. I alla fall till en början, Men Stefan bär också på en hemlighet, En hemlighet som tyngt honom i århundraden - Stefan är vampyr. Ju närmare Elena Stefan kommer ju svårare har han att stå emot henne. Trots detta är han fast besluten att skydda henne från de faror som lurar i hans förflutna.

Damon är Stefans sexige och farlige bror som drivs av sitt hämndbegär till Stefan och sitt begär efter Elena. När han dyker upp ställs bröderna återigen öga mot öga - nu som rivaler om Elenas kärlek.

Omdöme: Trots att boken har fått mycket negativ kritik på många bokbloggar och jag egentligen borde ha hållt mig borta från boken så läste jag den (mycket på grund av att tv-serien är så bra) vilket var ett misstag. Jag förväntade mig något bättre än det var, i stil med tv-serien, men istället fick jag det här: jobbiga karaktärer, icke trovärdig kärlek, en lite platt historia etc, och blandat blev det rent jut sagt kasst. Totalt så har jag sett 3/4 avsnitt av The Vampire Diaries och tyckt att serien verkat väldigt bra, och i tron om att böckerna i alla fall skulle vara hyffsade (trots kritiken de fått) satte jag mig och läste första dubbelvolymen. Nu vet jag att det bara var slöseri med tid, eller i alla fall lite, jag vill ju inte klanka ner på boken helt och hållet. Jag är i nuläget osäker på om jag ska fortsätta att läsa nästa dubbelvolym, man av vad jag vet just nu så önskar jag mig tv-serien nu när jag fyller år, för den är betydligt bättre än boken.

Låt oss börja med karaktärerna! Elena, usch, vad jag ogillar henne (det låter ju mycket bättre än "Usch, vad jag hatar henne"(fast ärligt talat så gör jag det, hatar henne alltså)). Hon är dryg, självupptagen och ytlig, självisk och en av de mest irriterande karaktärer jag någonsin stött på. Ett exempel är när Stefan inte ens ägnar henne en blick i skolan (första skoldagen) och hon svär att hon ska få honom. Hon bryr sig inte om alla hjärtan hon krossar längs vägen.
Meredith och Bonnie är inte mina favoriter heller, fast Meredith är ganska okej. Den enda karaktär jag faktiskt gillade var Damon, men inte hans är en favorit, och enligt mig ska en okej eller åtminstone ganska bra bok innehålla minst en bra karaktär. Och Stefan...nä, han är ingen höjdare heller, lite för överdriven och helt utan personlighet, tråkig helt enkelt.

Och denna kärlek, den känns hur otrolig som helst! Jag går bara inte på det, det går för snabbt för mig, vilket inte är något jag gillar. Kärlek ska utvecklas sakta och inte blomma ut på en enda sida, som det kändes som i den här boken.

Nu känner jag att jag kommer börja klaga något fruktansvärt om jag fortsätter denna recension särskilt länge till, så det känns som en bra idé att avsluta den nu. Men kortfattat är det tyvärr inte en bok jag rekommenderar, utan tv-serien är helt klart bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...