måndag 8 april 2013

Berättelser från Engelsfors

Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Genre: Seriealbum, fantasy
Sidor: 112
Förlag: Rabén & Sjögren (Tusen tack för boken!)
Serie: Engelsfors-trilogin #2.5
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Berättelser från Engelsfors
Översättare: -
Övrigt: Lina Neidestam, Kim W. Andersson & Karl Johnsson illustrerade!


Handling: Böckerna Cirkeln och Eld har tagit Sverige med storm. I den fiktiva staden Engelsfors utkämpar De utvalda, en grupp gymnasieelever med magiska krafter, en strid för att stoppa världens undergång - och för att klara sig genom tonåren.

Nu utvecklas historien i serieform, för dig som har läst Cirkeln och EldFörfattarparet Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg har jobbat tätt ihop med tre av Sveriges bästa serietecknare: Kim W. Andersson, Karl Johnsson och Lina Neidestam.
Hemligheter från det förflutna avslöjas, och även ledtrådar om vad som komma skall. Vi får se gamla berättelser ur nya perspektiv, och får ta del av hittills okända historier. Vi får träffa De utvalda innan händelserna i Cirkeln, och efter händelserna i Eld. Och vi får möta den gäckande Mona Månstråle i egen hög person.

Omdöme: Som jag har längtat! Äntligen har jag läst den, problemet är bara att jag nu knappt kan bärga mig tills Nyckeln kommer ut. Jag älskar seriealbum så när jag fick reda på att en av mina favoritserier skulle utvecklas till serieform blev jag överlycklig. Vilken glad överraskning! När den landade i brevlådan kunde jag inte låta bli att tjuvkika, trots att jag ännu inte hade läst ut Eld, och det var nära att jag höll på att spoila mig själv, men som tur var lyckades jag faktiskt undvika det.
Berättelser från Engelsfors är jättefint illustrerad, de har gjort ett utmärkt jobb. Det råkar faktiskt vara så att de som illustrerade BfEngelsfors är några av mina favoritillustratörer. Lina Neidestam är den jag gillar mest, hon är den stora favoriten med en underbar tecknarstil som jag inte kan få nog av!
Jag gillar alla berättelser (mest Linas!) och att man får veta mer om karaktärernas bakgrund och att man dessutom får en liten försmak av Nyckeln. Favoriten av berättelserna är Frestelse.
Det enda negativa är att boken är så kort! Bara lite över 100 sidor, vilket gör att varje berättelse inte blir så lång. Jag hade önskat att den skulle vara åtminstone 100 sidor längre!

Kort och gott rekommenderar jag boken till alla fan av Cirkeln och Eld. Fin tecknarstil, fast med aningen deppiga färger, och bra historier. Dock hade den gärna fått vara längre!


3 kommentarer:

  1. Hej Alba!

    Nu är du nominerad igen...
    http://punktebba.blogspot.se/2013/04/liebster-blog-award.html :)

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...