torsdag 11 april 2013

De Sömnlösa

Författare: Sanna Juhlin
Genre: Paranormal romance, fantasy
Sidor: 170
Förlag: sigge.eu
Serie: -
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: De Sömnlösa
Översättare: -
Övrigt: Detta är en e-bok som jag har fått från författaren själv!


Handling: Smilla flyr från de sömnlösa.

Hon är smittad med besynnerliga gåvor.

I sin barndomsby försöker hon finna tryggheten, kanske även kärlek, men det förflutna finns under ytan. Hotet kommer att finna henne igen.

Är kärleken hon möter starkare än skräcken hon flyr från?

Omdöme: Jag är tacksam och glad över att Sanna mejlade mig och frågade om jag ville läsa boken, det har varit mig ett nöje. Jag måste erkänna att jag till en början var skeptisk till pdf-filen, och inte bara pga det faktum att det är en pdf-fil. Jag var helt enkelt inte helt såld på idén med att det ska skulle vara bra paranormal romance av en svensk författare och tveksam till om jag faktiskt skulle tacka ja, vilket jag gjorde, som tur var. För De Sömnlösa är en helt okej bok och fick betyget tre av fem stjärnor av mig på Goodreads.

Först och främst; storyn. Jag gillar idén och själva konceptet, det håller i längden och är både gammalt och nytt. Att Jack och hans familj varken var människor, vampyrer eller varulvar (vilket jag från början trodde) var unikt.
Smilla var den karaktär jag fastnade för (gillade även Adrian lite, även fast han inte är med i boken särskilt ofta). Hon var självständig och stark, vilket är två egenskaper jag gärna ser hos tjejer.

Det enda negativa med boken är att det är en e-bok och jag är inte särskilt förtjust i e-böcker. Det är så jobbigt att läsa och det är lätt att få ont i ögonen, jag tycker att det förstör läsupplevelsen lite. Jag skulle också ha velat veta lite mer om de sömnlösa och att Sanna skulle ha gått in lite djupare i det ämnet.

Kort och gott så är jag nöjd över att ha läst den, och kanske kommer det en del 2?
Tack, Sanna, för boken/pdf-filen!


6 kommentarer:

  1. Hej Alba, jag hittade till din blogg för att Sanna Juhlin skrev om den på FB-sidan Författare på Facebook. Naturligtvis blev jag nyfiken på denna superduktiga tjej som har en så bra bokblogg.

    Jag såg att du är 13 år gammal och först och främst läser ungdomsböcker. Jag håller själv på att skriva en ungdomsbok som heter "Första ring" och som handlar om en 16-årig tjejs alla killproblem. Nu är boken inte klar än, men jag undrar om du skulle vara intresserad av att läsa några kapitel och se om du gillar boken och om du tycker att den är värd att skrivas klart. Det betyder alltid lite extra om någon i min målgrupp uttalar sig om boken så att jag vet vad som funkar. Det är ju ett tag sedan jag själv var 16 år.

    Du hittar de första nio kapitlena utlagda på Kapitel 1.

    http://www.kapitel1.se/pia-lerigon2/forsta-ring

    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad roligt.
      Det är med glädje jag läser och korrigerar din text! :D
      Jag ska ta mig an det så snart som möjligt.

      Radera
  2. Hej Alba, gillar du fantasy? Läser du även på engelska?

    Min bästa väns dotter har just nu över 129.000 visningar på sin bok Queen Alpha, som hon lagt ut på den amerikanska sajten Wattpad. Celia är 16 år idag, men var bara 14 år gammal när hon började skriva på boken. Hon är från Sverige så engelskan är väl inte perfekt, men boken är faktiskt riktigt bra.

    http://www.wattpad.com/story/946318-queen-alpha

    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart gör jag det! Fantasy råkar faktiskt vara min favoritgenre. Ja, även det gör jag, det är riktigt roligt att läsa på engelska, jag brukar föredra originalspråket, vilket oftast är engelska.
      Det gör jag gärna när jag får tid över till det! :D

      Radera
  3. Det skulle vara jättekul att träffas! Tyvärr vet jag inte om jag får tummarna loss att åka till bokmässan i år, i och med att jag bor en bit bort. Men om jag ska åka så blir du den första att få reda på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, vi får hålla tummarna för det, då säger vi så! :D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...