söndag 13 oktober 2013

Bokmässan 2013!

Förra helgen var jag som sagt på Bokmässan, en helg fylld av underbara händelser och framför allt: böcker! Liksom förra året var det bland de roligaste dagarna på hela året och så fort mässan är slut börjar man längta till nästa gång det är dags ;)

Lördag
Jag, mina föräldrar och min ena bror gick upp ganska tidigt för att bege oss mot Göteborg och mässan. Efter en drygt två timmar lång bilresa var vi framme kl. 09:45 ungefär. Jag blev avsläppt utanför mässan och gick in där jag mötte upp Viggo. Efter ett tag kom han och vi gick till Ungdomsbokbloggsträffen. Vi kom ganska sent för vi hade lite problem med att hitta till rummet träffen skulle hållas i, men vi hittade till slut och kom ungefär när intervjun med Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck avslutades ^^ Det var då dags för tävlingsinfo. Vi hade blivit indelade i lag, två och två, och skulle lösa rebusar som var boktitlar på de böcker som vi skulle få i Goodiebagen. Jag var i lag med Beate, en jättecharmig och snäll tjej som jag gärna träffar igen! :) Tillsammans irrade vi runt i jakt på rebusar och hade allmänt trevligt. Jag passade på att ta en bild på mässan:

Inte riktigt folktomt, eller hur? ;)
Vid varje rebusstation stötte vi på Elin och Lisa, så sedan bestämde vi oss för att gå omkring en stund tillsammans. Riktigt trevligt, det var verkligen roligt att få träffa er :) Vi besökte bland annat The English Bookshop och Sci-Fi bokhandeln. Efter ett tag skulle Beate, Elin och Lisa gå och äta. Jag stannade på mässan för jag skulle möta Viggo.

Vi träffades och efter ett tag slöt vi upp med Liv som vi stötte på. Vi strövade omkring och var allmänt bokgalna. Vid Bonnier Carlsens monter tog jag en fabulous bild på Liv och Viggo där de står i en suverän bokmässepose ;)

Bonnier Carlsens monter

Liv och Viggo i en snygg Bokmässepose! ^^

Fick en förtjusande bild på Martina Haag när hon signerar böcker ;)
Efter ett tag (och en stunds livligt letande) fick vi fatt i KarinVera och Emelie, tre riktigt mysiga tjejer som jag har velat träffa länge och nu har jag äntligen gjort det :) Vi gick omkring ganska planlöst och hade trevligt och skojigt, snodde lite ballonger och "drack/åt" helium och fick värsta piprösterna. Hahaha!! :D Sedan köpte vi lite glass, blåbär för min del.

En charmerande Bild på Liv (som försöker gömma sig) och Vera!
Busiga Karin med sin ballong i handen ;p
Vera och Karin är riktigt intresserade av Veras mobil
Karin, Emelie och Liv diskuterar ballonger
Sedan var det dags för Ungdomsbokbloggsträffen igen (LivKarin, Vera och Emelie hängde med) och Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren blev intervjuade av Ingerun. Riktigt intressant. Även vi lyssnare fick ställa lite frågor, t.ex vad de hade ätit till frukost. Efter intervjun tog jag en bild tillsammans med Sara!


Jag och Sara
Sedan var det tyvärr dags för Karin, Vera och Emelie att dra sig tillbaka :( Men det var jätteroligt att träffa er och jag hoppas att vi träffas nästa år igen! :D
Vinnarna i rebustävlingen avslöjades och jag och Beate var ett av de vinnande lagen, vi kom trea! Vi vann varsitt ex av "Bilder som inte angår mig" av Felicia Stenroth.


Därefter lämnade jag, Viggo och Liv träffen, tog våra goodiebags och vandrade omkring lite själva. Rätt som det var stötte vi på underbara Bamse och vi var bara tvungna att ta några foton med honom!



Dagen gick mot sitt slut och jag fick panik för att jag ännu inte hade köpt något och gick därför till Rabén & Sjögren där jag upptäckte att de hade ett erbjudande, tre pocket för 100:-. Jag passade på och köpte "Jag saknar dig, jag saknar dig" av Peter Pohl och Kinna Gieth, "The Carrie Diaries" av Candace Bushnell samt "Matchad" av Ally Condie.


Sedan var det dags att bege sig tillbaka till hotellet och första dagen på mässan var över.

Söndag
Jag mötte Ella vid entré 8 och vi började dagen med att besöka de engelska montrarna, där Ella köpte en bok av John Green. Efter det gick vi till Bonnier Carlsen där jag skulle köpa en bok till min bror eftersom han fyllde år några dagar efter mässan. Jag köpte andra delen i serien Bronsdolken. Förra året fick han nämligen första delen så det tyckte jag passade bra (och glad blev han ;)). De delade även ut första delen i pocket gratis, och trots att min bror redan har boken i inbundet så tog jag mig ett exemplar som ska få stå i min egen bokhylla ;p


Sedan begav vi oss till Gilla böcker (dit vi skulle komma att bege oss många gånger ^^). I deras monter stod två jättetrevliga tjejer som var väldigt hjälpsamma, de berättade att man kunde pruta, rekommenderade böcker och var roligt pratglada. Och om jag minns rätt så var också en av de en av delägarna, Ada Wester tror jag att hon heter. Vi köpte två böcker, "Kodnamn Verity" av Elizabeth Wein som verkar jättespännande och "Jag är ju så jävla easy going" av Jenny Jägerfeld. Jag har läst en bok av henne tidigare och den tyckte jag riktigt mycket om så jag kunde inte hålla fingrarna i styr. Vi fick även varsin gratis t-shirt med trycket "Jag är ju så jävla easy going" och en Gilla böcker-tygkasse. Tusen tack Gilla böcker! :D


Efter det drog vi till Opal! Hos Opal fick vi en snygg tygkasse med lite reklam, bokmärken och vykort från Barnens Bokklubb i. Vi passade även på att ta lite pins och fick visitkort där det stod att vi kunde höra av oss om vi ville ha recensionsex någon gång i framtiden. Tack till Opal!

När vi hade tagit tillräckligt med pins hos Opal gick vi till en av de engelska montrarna där jag köpte "The Peculiar" av Stefan Bachmann. Den är superfin och verkar riktigt bra.


Som Ella skrev i sitt inlägg om mässan hann vi inte bara med att handla; vi gömde böcker (mer än en gång vill jag lova, men man vill ju inte att någon annan ska hinna köpa de före), tog ballonger, gratis pennor och massvis av tablettaskar från Opal (de var jättegoda ^^). Sedan ringde vi till Viggo och frågade var han höll hus, han svarade att han var på väg. Jag och Ella skildes åt en stund eftersom hon skulle äta och jag strövade runt lite på egen hand tills hon ringde. Jag sa att jag var vid Rabén & Sjögren och efter en stund kom hon dit med Liv i släptåg.
Tillsammans gick vi till Styxx Fantasy och Kabusa böcker. Väl där slog vi en signal till Viggo igen och låtsades vara sura för att han aldrig dök upp och tog så lång tid på sig att komma. Vi sa åt honom att komma till Styxx Fantasy. När han kom gick vi till X Publishing. Där köpte jag "Ibland bara måste man" av David Levithan som jag har varit sugen på att läsa hur länge som helst. Jag fick även en bok som recex, nämligen "Låt vargarna komma" av Carol Rifka Brunt. Jag började läsa den lite smått igår och har kommit ca 50 sidor, tummen upp än så länge!


Sedan började bli dags för mig att åka hem så vi gick till Gilla böcker en sista gång. Där hade de ett erbjudande, tre för 100:-. Jag köpte därför två till böcker av Jenny Jägerfeld och novellsamlingen "Het". Böckerna jag köpte av Jenny var "Här ligger jag och blöder" och "Hål i huvudet". "Här ligger jag och blöder" har jag läst tidigare. Jag gillade den riktigt mycket så därför slog jag till utan att tveka. "Hål i huvudet" köpte jag mest därför att jag var nyfiken och "Het" var lite av ett spontanköp. Jag och Ella lyckades få varsitt recensionsex av "Vi måste sluta ses på det här sättet" av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck bara för att vi hade köpt så mycket :D


Ella, Liv och Viggo vid Rabén & Sjögren
En Bild som en trevlig man på Rabén & Sjögren tog på oss allihop
Sedan var det tyvärr tid för hemfärd för min del, men som sagt har jag haft två underbara dagar och jag saknar er alla redan! Kan knappt bärga mig tills nästa år. Det har varit jätteskoj att träffa alla er fantastiska människor, jag hoppas vi träffas igen nästa år :D

Jag funderar på att göra en Bokmässe-Book Haul och berätta lite mer om alla böcker och allt jag har fått, vad tycker ni om det? VI får se när det inträffar :)


10 kommentarer:

  1. Det var så kul att träffas! Måste se till att skriva ett sånt här inlägg jag också snart... Men du Alba, du skrev ingenting om godiset hos Opal ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen!! :D NU, Viggo, NU! Gjorde jag inte? Det tror jag bestämt att jag gjorde ;)

      Radera
  2. Äntligen skrev du ett Bokmässe-inlägg, har ju väntat! ;) Guud, vad roligt ni verkar ha haft, blir ju riktigt avundsjuk...men nästa år ska jag försöka ta mig dit!

    Skulle förresten vara kul med en book haul :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahah, Elvira! ;p Det har vi absolut. Det är ett måste, vill ju så gärna träffa dig :D

      Då ska jag ordna det! :)

      Radera
  3. Hoppas också att vi träffas nästa år (=

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var så sjukt kul! Håller tummarna för det!! =D

      Radera
  4. Svar
    1. Kul att du tyckte det! Hoppas vi träffas nästa gång!! :)

      Radera
  5. Det var SÅ KUL att äntligen träffas XD Och att andas in helium är något av det roligaste jag gjort XD Ah, sweet memories, hoppas vi ses nästa år också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. JA, SUPERKUL! :D Hahahaha xD Jupp, härliga minnen, det MÅSTE vi göra :D

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...