fredag 1 november 2013

Tyst

Författare: Hannah Harrington
Genre: Contemporary, kärlek
Sidor: 315
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Serie: -
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Speechless
Översättare: Sandra Rath
Övrigt: Utläst 18 juni 2013




Handling: Chelsea har aldrig kunnat bevara en hemlighet…förrän nu.
Alla har någon skvallrat om något de inte borde - men senaste gången Chelsea avslöjade en hemlighet ledde det till att någon nästan dog. Så Chelsea bestämmer sig för att avge ett tysthetslöfte. Om hon håller munnen stängd kan saker åtminstone bli värre, eller hur?
Fel.
Att plötsligt stå upp för något hon tror på gör den tidigare populära Chelsea utstött och trakasserad. Men med hennes nya sätt att kommunicera möter hon också nya oväntade vänner, som skateboard-killen Sam. Han är den sista personen som borde ge Chelsea en andra chans, det är hans bästa vän som skadades mest av hennes skvaller. Men trots det är han den enda som förstår. Och den enda som kan hjälpa Chelsea att upptäcka vem hon egentligen är…och vem hon vill vara.

Omdöme: Innan jag fick boken av Harlequin visste jag inte ett dugg om den. Jag hade knappt ens hört talas om den, förutom av några bokbloggare som hade fått hem varsitt rikligt bokpaket från Harlequin där bland annat Tyst fanns med. Så när jag plockade upp boken var det helt utan förväntningar och det slutade med att jag tyckte om den riktigt mycket.

Handlingen är väldigt unik och intressant och man är fast redan efter några sidor. Det är omöjligt att lägga ifrån sig boken och man kan inte göra annat än att sträckläsa den. Jag tycker att Tyst är en tänkvärd bok som alla bör läsa. Den tar upp flera viktiga punkter som vi alla borde ta i aktning, vilka konsekvenser skvaller och mobbning har (något för dagens ungdom det). Ord har stor makt och om man använder dem på fel sett kan det göra stor skada. Samtidigt som boken tar upp ett betydande ämne är den riktigt rolig, ett plus!

Jag tycker om mycket om Chelseas karaktärsutveckling, från början gillade jag henne inte alls, hon var en riktig bitch då, men hon växte till att bli en stark och beundransvärd karaktär som jag verkligen fastnade för. Att hon avlade och dessutom lyckades hålla tysthetslöftet måste jag ge henne beröm för, det är nog mycket tack vare tysthetslöftet som hon fick klart för sig vem hon är. Det är en riktigt intressant idé med tysthetslöftet, många skulle säkert tycka att det är omoget att fatta ett sådant beslut, men jag tycker raka motsatsen i det här fallet.
Asha och Sam är underbara karaktärer. Asha är udda, vågar gå sin egen väg, snäll och helt enkelt en väldigt bra kompis som man själv gärna skulle vilja ha vid sin sida. Sam gillar jag också oerhört mycket, att han som allra minst borde förlåta Chelsea faktiskt gör det, ger henne en andra chans. Han är hur gullig som helst och precis som Asha skiljer han sig ur mängden. Jag tycker verkligen om romansen mellan Chelsea och Sam, så söta tillsammans!
Harrington har verkligen lyckats bra med karaktärerna, de känns realistiska.

Omslaget är riktigt passande, enligt både mig själv och min lillebror. Häromdagen sa han att han tyckte att omslaget verkade passa bra till handlingen och att han kanske skulle vilja läsa boken (det ska han absolut göra ^^). Jag kunde inte annat än hålla med, omslaget passar väldigt bra till handlingen och är dessutom riktigt fint. Jag är glad att de valde att följa samma tema som originalomslaget!

Kort och gott - Tyst är en mycket tänkvärd bok som alla bör läsa. Den är lättläst och underhållande, sidorna flyger förbi i rask takt. Intressant och bra handling, fantastiska och realistiska karaktärer som jag tycker mycket om och ett superfint och passande omslag. Om ni inte redan gjort det - LÄS!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...