torsdag 14 augusti 2014

Rekviem

Författare: Lauren Oliver
Genre: Dystopi
Sidor: 398
Förlag: Bonnier Carlsen (Tack för boken!)
Serie: Delirium #3
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Requim
Översättare: Helena Ridelberg
Övrigt: Utläst den 13 juni 2014

(Spoilervarning för er som inte har läst de tidigare delarna!)

Handling: I ett framtida Amerika genomgår alla över arton år en behandling i syftet att ta bort känslor som är en fara för samhällsordningen. Kärlek är det värsta som kan hända. De som motsätter sig behandlingen bli inspärrade på mentalinstutioner eller bestraffas med döden. De som lyckas fly tvingas leva som utstötta i Vildmarken. När Lena blev förälskad i Alex tvingades hon lämna sitt gamla liv bakom sig. I Vildmarken stötte hon på motståndsrörelsen och anslöt sig till deras kamp mot den förtryckande regimen...

Efter den urartade konfrontationen i New York har Lena och hennes vänner ur motståndsrörelsen åter flytt till Vildmarken. Men uppror har blossat upp över hela landet och det går inte längre att gömma sig. Regeringsstyrkor försöker förgöra motståndsrörelsen en gång för alla och Lena befinner sig plötsligt i händelsernas centrum.

Samtidigt lever Lenas barndomsvän Hana ett skyddat liv bakom murarna i Portland. Hana har genomgått behandlingen mot Deliria och ska gifta sig med borgmästarens son. Lena och Hana var en gång bästa vänner men lever nu i helt olika världar. Tills en dag då deras vägar korsas?


Omdöme: Jag har verkligen längtat efter att få kasta mig över den sista och avslutande delen i Delirium-trilogin och det var jättespännande att se hur det hela skulle sluta. Särskilt eftersom att Pandemonium, som jag för övrigt tycker bäst om i serien, slutade med värsta cliffhangern. Jag måste säga att jag tycker att Rekviem är ett bra avslut på en bra serie.

Som vanligt är Lauren Olivers böcker spännande och jag ville inte sluta läsa. Däremot var det aningen segt i början innan man hade kommit in boken, det var ju trots allt ett tag sedan jag läste de tidigare böckerna, men det varade inte länge. Jag gillar att varannat kapitel är skrivet ur Lenas synvinkel, och varannat ur Hanas. Det var jätteintressant att för första gången läsa ur Hanas perspektiv och jag gillade hennes berättarröst. Det var två bra parallellhandlingar och jag tycker det var skickligt gjort av Oliver att fy dem att flyta ihop i slutet. Både Hanas och Lenas kapitel var fängslande, men Lenas är mer händelserika.

Jag gillar Lena och hur hon har utvecklats från den lilla fega tjejen till en tuff och stark brud. Dock gillar jag inte att hon är så omogen och svartsjuk hela tiden. Och är inte Alex handlande rätt uppenbart ändå? Även fast hon inte har särskilt mycket erfarenhet när det gäller kärlek...

Jag är fortfarande Team Alex, även om jag gillar Julian väldigt mycket. Jag förstår Alex och hade gärna läst mer om honom, han tar inte jättemycket plats i boken eftersom han håller avstånd från Lena. Julian har blivit mycket starkare och framförallt modigare. Och jag tycker så synd om honom, han älskar ju Lena. Fast jag tyckte att båda killarna hade förändrats lite, eller var det bara jag?

Jag älskar Olivers skrivsätt, det är så fint och vackert och tar verkligen tag i en. Det märks att hon har talang för att skriva, för beskrivningarna är väldigt bra och jag kan utan svårigheter se miljöer och karaktärer tydligt.

Till skillnad från många andra gillade jag verkligen slutet, det var fint. Många tycker att det var ofullständigt, men för mig var det bra. Visst, det var kort, men det kändes som att det var perfekt och rätt för boken och hela serien. Vanligtvis brukar jag irritera mig på öppna slut, men inte här. Ett öppet slut ger en möjligheten att själv fundera ut slutet och dessutom - en chans till författaren att skriva en tänkbar fortsättning. Det var jättekul att läsa sista delen, men samtidigt känns det lite sorgligt. Jag har ju gillat serien och, ja, nu är den slut.

Sammanfattningsvis är detta ett bra och värdigt avslut på läsvärd serie som jag rekommenderar. Om du har gillat de tidigare delarna bör du verkligen läsa den här.


6 kommentarer:

  1. Håller helt med om att Alex handlande egentligen var rätt obvious .. men ja, Lena har ju inte så mycket erfarenheter av kärlek sen tidigare så ...
    Och älskade som du också slutet, tycker det är så vackert och liksom perfekt för serien! <3 :D
    (Tyckte egentligen faktiskt typ exakt samma som du ;D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, liksom herregud, haha... Men men...
      Det var verkligen bra, så fint. Kändes helt rätt för serien :D <3
      Hahaha, skoj ;)

      Radera
  2. Tyckte också de hade förändrats, tyckte Julian var gulligare/"bättre" i Pandemonium haha, även om jag nog också är Team Alex om jag måste välja. Fin blogg! 1a gången jag är här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var han! Team Alex for the win, yes! ^^
      Åh, tack så mycket, roligt! :)
      Skulle gärna ta en titt på din blogg också, men märkte att den var privat tyvärr. Hade varit roligt att kika in och kolla :)

      Radera
  3. Åh de här måste jag ju läsa, har bara läst första boken.

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...