lördag 9 augusti 2014

The Selection

Författare: Kiera Cass
Genre: Dystopi, YA, kärlek
Sidor: 327
Förlag: Harper Teen
Serie: The Selection #1
Utgivningsår: 2012
Originaltitel: The Selection
Översättare: -
Övrigt: Utläst den 2:a juli 2014

Handling: For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.
But for America Singer, being selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.

Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself - and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined.

Omdöme: Jag har länge velat läsa The Selection, handlingen har verkat intressant och omslaget är hur vackert och lockande som helst. Nu har jag läst den och jag säger bara, WOW! För jag gillar verkligen boken. Den är underhållande från första till sista sidan och en riktig bladvändare. Sidorna flyger förbi och jag vill aldrig att den ska ta slut.

Det bästa med boken är karaktärerna. Jag fastnade snabbt för huvudpersonen America (både gillar och ogillar namnet, känns lite oseriöst). Hon är rolig, smart och tuff. Inte den där ytliga tjejen och jag älskar att hon är kaxig och kommer med motkommentarer ibland. Något annat jag älskar är att hon är så ärlig, vågar stå för vad hon tycker och tänker och är snäll mot alla oavsett vilken 'caste' man kommer ifrån. Till exempel hur hon behandlar sina tjänsteflickor. Visst, hon gjorde en del dumdristiga val ur mitt tycke men jag gillar henne på det hela taget.

När det gäller killarna har jag en klar favorit. Maxon vann mitt hjärta! Jag älskar hans osäkerhet med tjejer och att han är blyg, att han är så förstående och lyssnar, hans intelligens och även styrka när det gäller landet. Från början framstod han ju som ytlig innan America lärde känna honom. Irriterar mig bara lite på att han går ut med alla tjejer, tycker det är lite respektlöst, aja, det är ju trots allt det tävlingen går ut på. Han är en trovärdig karaktär och är verkligen en supergullig kille. Jag hoppas att America väljer honom! Jag älskade scenerna när de var tillsammans och deras konversationer fick mig alltid att le eller skratta.
Och så har vi Aspen, som jag till en början gillade. Men sedan när han (spoiler (tror jag..), markera för att läsa) dumpar henne för att han inte kan försörja henne och inte vill att hon ska gifta ner sig till en lägre caste och allt det där blabla, alltså wtf?! Och jag blev ju måttligt irriterad på att America har sådana svårigheter att släppa honom och när han sedan kommer till slottet, alltså... Gaaah!! Men jag antar att han har sin roll att spela, och vem vet, jag kanske tycker bättre om honom senare i serien. Mot bokens slut var jag hur som helst riktigt irriterad och tyckte väldigt illa om honom... Vi får se hur det fortskrider i de kommande böckerna.

När jag läste The Selection kan man lätt säga att jag fick lite Hunger Games-vibbar. Det finns gott om liknelser och många av karaktärerna stämde överens - Katniss, Gale, Peeta, Prim, Effie, prep-teamet, Ceasar, och lite smått Rue. Inte bara karaktärerna är lika, utan även annat; precis som Katniss tar hon hand om familjen (skulle man väl kunna säga) och har en hemlig pojkvän (inte för att Katniss och Gale var tillsammans...tillsammans). Precis som i THG finns det olika castes, eller klasser som vi kan kalla det, från ett, högst, till åtta, lägst. Man är med i en lottning om vilka från de olika stadsdelarna som får vara med och tävla, den stora skillnaden här är väl att folk vill bli dragna, särskilt de i de lägre klasserna. Och likheterna slutar inte där, America blir precis som Katniss överväldigad av lyxen i den nya världen, hennes preparation-team som jobbar för att göra henne så vacker som möjligt, att hela tävlingen tv-sänds. Den största skillnaden är som sagt att folk faktiskt vill bli selected, och att det inte förekommer något våld i tävlingen heller, även om det är en del intriger mellan tjejerna. Så, The Selection kanske inte är särskilt originell när det kommer till de här delarna, men det är inget som stör mig i längden, även om det är lite synd.

Jag gillar handlingen och själva konceptet, det var ett flyt i storyn, som gjorde att jag ville ha mer och mer och sidorna inte gick att vända fort nog. Det är ingen actionfylld bok, men däremot finns det gott om intriger mellan tjejerna i tävlingen samtidigt som hotet från rebellerna finns där. Jag älskar alla dessa klänningar och allt fluffigt och glamoröst. Tävlingen är intressant upplagd och full av dumma brudar som tror att de är bättre än alla andra, även om det såklart finns snälla tjejer också, och givetvis också intrigerna. Det är sirapslent samtidigt som det är allvarligt. Det händer i vilket fall som helst hela tiden något som gör man inte kan lägga boken ifrån sig. Är dock lite besviken över att det dystopiska elementet inte framgick så mycket som jag trodde att det skulle, det är inte riktigt en dystopi liksom. Dessutom finns det en del logiska luckor, att just America blev dragen och att hon sedan får stanna kvar i tävlingen hela tiden. Att man inför detta kastsystem igen känns inte heller särskilt trovärdigt och att könsrollerna är tillbaka som på typ 50-talet. Och att kungafamiljen inte får något bra skydd från rebellerna, borde inte slottet ha bättre skydd?

Språket är väl inget speciellt, men jag gillade det. Det var skrivet på ett roligt, lättsamt och romantiskt sätt. Det är också ganska lättläst och fluffigt.

Kort och gott, The Selection är en bok jag starkt rekommenderar. Det slutade med att jag älskade den, även om det kanske inte verkade så när man kom till delen om likheten med THG och trovärdigheten. Det är en väldigt underhållande, romantisk, spännande och charmig bok som får en att delvis både skratta och gråta. Skrattade flera gånger åt humorn, roliga kommentarer och scener och konversationer mellan America och Maxon. Tråkigt bara att den brister lite i trovärdighet och originalitet, men jag älskar den ändå och är jättespänd på att läsa fortsättningarna!


2 kommentarer:

  1. Jag älskade den här boken och sidorna bara flög förbi. Ser att du håller på att läsa "The Elite" nu, inte avis alls... ;3

    SvaraRadera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...