tisdag 18 november 2014

Nikkis dagbok: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv

Författare: Rachel Renée Russel
Genre: Vardag, vänner, kärlek
Sidor: 283
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Serie: Dork diaries #1
Utgivningsår: 2013
Originaltitel: Dork Dairies: Tales from a not-so-fabulous life
Översättare: Ylva Stålmarck
Övrigt: Utläst ... november 2013

Handling: I Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i sin dagbok skildrar sitt liv med alla dess utmaningar. Vi får veta hur det är när hon flyttar till en ny snobbig skola, för en storslagen kamp med sin mamma om att få en iPhone, om hennes entusiasm för teckning och konst, och om hennes hatkärlek till den nya skolans drottning, en tjej vid namn MacKenzie som blir Nikkis rival i skolans konsttävling. Nikki skriver och ritar i sin dagbok om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan.

Omdöme: Innan jag plockade upp Nikkis dagbok trodde jag att det var en ganska lik variant på Diary of a Wimpy Kid, fast för tjejer. Jag förväntade mig mycket humor och sköna karaktärer. Det var inte riktigt som jag förväntat mig tyvärr. I alla fall inte till en början.

För det första gillar jag inte huvudkaraktären Nikki. Hon är gnällig och jobbig och jag kan inte låta bli att irritera mig på henne. Hon klagar jämt, det är alltid något som inte är bra, och det går mig på nerverna. Visst, Greg (DoaWK) är väl inte särskilt optimistisk han heller, men det görs i alla fall på ett roligt sätt, vilket jag inte tycker är fallet i Nikkis dagbok. Hon är sjukt barnslig för att vara 14 och det känns som att hon är mycket yngre. Något jag kunde irritera mig på under bokens gång var att hon helt plötsligt kunde skrika ut saker för att sedan säga "fast jag sa det i huvudet, så det var ingen mer än jag som hörde".

För det andra är karaktärerna och skolan så stereotypisk den kan vara. Huvudkaraktären, som oftast är en tjej, börjar på en ny skola och är inte särskilt populär. Självklart finns det alltid en elak populär tjej i skolan med i bilden, som försöker förstöra huvudpersonens liv på något sätt. Dessutom är huvudkaraktären förälskad i den snyggaste killen på skolan som sedan i slutändan ändå faller för huvudkaraktären och inte den elaka tjejen. Wow, vilken nyhet, jag har aldrig hört talas om det förut. Nja, det blir lite tråkigt i längden och väldigt förutsägbart.

För det tredje lyckades Rachel inte alltid med skämten. Det är meningen att det ska vara roligt, men det förekom ofta att hon var ironisk eller skämtade eller att något roligt hände, men att jag inte tyckte att det var roligt. Ibland var det däremot lite småkul faktiskt.

Efter ungefär halva boken blev det bättre och jag började läsa den med en annan inställning och ta det som en mer rolig lättsam läsning, vilket det egentligen är. Istället för att irritera mig på Nikki alldeles för mycket så försökte jag tänka att det är så tonåringar beter sig, även fast det var onödigt jobbigt så som hon var. Läsningen blev mycket roligare när jag istället började uppskatta humorn och själva berättelsen. Illustrationerna tyckte jag om, de var fina och detaljerade och delvis lite roliga och gulliga.

Nikkis dagbok är alltså en bok som jag till en början inte tyckte om jättemycket, men det blev bättre och det slutade med att jag faktiskt tyckte att den var helt okej. Boken är snabb-och lättläst och den blev aldrig så dålig eller långtråkig att jag ville sluta läsa. Andra halvan av boken var ganska rolig och jag kom på mig själv med att sitta och småle ibland. Jag kommer kanske plocka upp nästa bok i serien, men jag föredrar lätt Diary of a Wimpy Kid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...