torsdag 16 april 2015

Röd som blod

Författare: Salla Simukka
Genre: Thriller
Sidor: 235
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Serie: Lumikki Andersson #1
Utgivningsår: 2014
Originaltitel: Punainen kuin veri
Översättare: Mattias Huss
Övrigt: Utläst 7 oktober 2014

Handling: Efter att tidigare ha varit mobbad har sjuttonåriga Lumikki Andersson bestämt sig för att hålla sig på sin kant och göra sin egen grej. Men allt ställs på ända när hon hittar tvättade sedlar i skolans mörkrum. Det visar sig att tre av skolans elever har kommit över plastpåsar fulla med blodiga sedlar och snart är Lumikki indragen i en härva av internationell narkotikasmuggling. Dessutom misstänker Elisa, en av de tre eleverna, att hennes pappa som är narkotikapolis är involverad i det hela. Lumikki tvingas med på en livsfarlig flykt undan ryska och etniska kriminella.

Det är den kallaste vintern ur mannaminne och gatorna i Tampere är inbäddade i ett gnistrande vitt täcke. Och inget är så rött som snö i blod.

Omdöme: Innan jag fick Röd som blod hemskickad hade jag ingen aning om vad det var för bok. Jag hade varken hört talas om boken eller författaren och visste därför inte vad jag skulle förvänta mig. Jag började läsa boken utan några särskilt höga förhoppningar, men jag kan glatt meddela att jag blev positivt överraskad.

Ganska snabbt fastnade jag och sidorna flög förbi. Boken var spännande rakt igenom även om den ibland kunde vara lite förutsägbar. Jag gillar att man inte bara får följa huvudkaraktären Lumikki, utan också får en insyn i de elakas/kriminellas värld och läsa ur deras perspektiv. Det var intressant och gjorde att man bättre hängde med. Däremot bidrog det också till att mystiken och gåtfullheten trappade av eftersom man som läsare då satt inne med mer information än Lumikki.

Lumikki är en intressant huvudperson och jag tycker om hennes berättarröst. Hon är smart, stark, självständig och modig, men även lite rolig. Hon har också otroligt bra doftminne, är oerhört observant och väldigt anpassningsbar. Förklaringen till detta är att hon fick lära sig det för att kunna komma undan sina mobbare då hon blev mobbad när hon var yngre. Det känns ändå en aning överdrivet, men det är inget som stör mig jättemycket. Jag tycker istället att hon är cool, men lite overkligt är det allt. Hon påminner mig om Lisbeth Salander (som hon själv skämtar om i boken) som person och Sherlock Holmes när det kommer till hennes underliga egenskaper. Hittills har vi bara fått små korta glimtar av hennes förflutna, och jag skulle gärna vilja få veta mer om hennes bakgrund. Hon förblir lite av ett mysterium, men jag hoppas att vi får reda på mer om henne i nästa bok möjligtvis.

Om Lumikki är en färgklick så är de övriga karaktärerna lite bleka bredvid henne. I alla fall Kasper och Tuuka, inte Elisa så mycket. Man får inte lära känna de så väl, åtminstone inte så mycket som jag velat. Det är lite synd, men de fyller sina roller hur som helst och det är ju huvudsaken. Elisa är den jag gillar mest av dem tre och det är också henne man får lära känna bäst.

Simukka skriver vackert men mörkt, något som passar berättelsen, och använder ett bra språk. Boken är ganska lättläst och kapitlena är korta så det går fort att läsa den. Det är bra beskrivningar av miljöer och personer. För övrigt tycker jag att omslaget är riktigt snyggt och även titeln gillar jag. Jag tycker det är roligt att alla böcker i serien går efter samma Snövit-tema vad gäller titeln. Dessutom uppskattar jag att sidkanterna är röda. Det är så himla läckert!

Jag tycker det är väldigt roligt att boken är skriven av en finsk författare och utspelar sig i finsk miljö. Jag har tidigare inte läst så mycket av finska författare, utom möjligtvis Tove Jansson, så det var verkligen roligt att den var så bra. Detta är ju ett utmärkt bevis på att det inte bara är författare från stora och kända länder som USA och England som kan konsten att skriva och bravera. Kanske borde läsa mer från Finland? Läsa mer av Salla Simukka ska jag i alla fall definitivt göra! Ser jättemycket fram emot att ta tag i uppföljaren, Vit som snö. Hoppas att den är minst lika bra som denna!

Röd som blod är en bok jag rekommenderar till er som vill ha en spännande thriller. Bra fängslande handling, intressanta karaktärer, vackert språk och häftig miljö. Läs!


4 kommentarer:

  1. Jag har taggat dig i Liebster award på min blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg det. Vad roligt! Tack så mycket :)

      Radera
  2. Måste ta och läsa fortsättningen nu när den släppts =) Håller med dig, de är jättefina med sina röda kanter, kommer se fint ut i bokhyllan ;)

    Bra rec ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! :) Eller hur, något varje bokälskare uppskattar, men det är ju viktigt hur det ser ut ;)

      Tack söta du :p <3

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...