söndag 16 augusti 2015

Hemma från Madrid och España!

Hejsan svejsan! Jag är hemma i goa Gränna nu, som ni kanske (?) har märkt vid det här laget. Jag landade på svensk mark i söndags förmiddag, dvs för en hel vecka sedan. Oj, har det redan gått en vecka sedan jag landade på Arlanda? Är det mer än en vecka sedan jag befann mig på Spaniens gator? Det har gått fort vill jag lova! Hur som helst har jag haft det väldigt bra med mycket sol, värme och bad. Det har varit riktigt kul att få träffa och umgås med mina kusiner samt min morbror och "moster" (vad kallar man en morbrors fru?). Jag brukar ju inte träffa dem särskilt ofta, vilket är förståeligt med tanke på avståndet. Det har varit en mycket trevlig vecka och lite skönt att komma ifrån Sverige ett tag.

Jag tänkte hyfsat kortfattat berätta om min vecka i Spanien och om vad jag gjorde under dagarna, om det nu skulle intressera er. Har för mig att det var någon som ville det. Självklart bjuder jag på lite bilder från resan! Varnar för att det blir en väldig massa bilder! Om ni följer mig på instagram, som jag vet att en del av er gör, så har ni säkert redan sett några foton.

Resan började som ni vet med att jag och mina föräldrar på lördagen åkte upp till Stockholm och övernattade i min brors lägenhet. På söndag morgon åkte vi ganska direkt till flygplatsen och åt frukost där. Haha, jag satt och färdigställde tidsinställda inlägg in i det sista, så datorn var med. På flygplatsen mötte jag upp min morbror och hans familj. Därefter satte vi oss på flyget och jag läste en hel del i The Heir av Kiera Cass. Eftersom jag kom ganska "sent" till Spanien så gjorde jag inget särskilt på söndagen förutom att packa upp och äta. Under måndagen hände inte heller speciellt mycket. Var lite trött den dagen så jag tog det lugnt. Jag läste, badade och slappade mest. Tog hand om mina kusiner (5 år, 4 år och ca 6 månader) gjorde jag också. Jösses, vilka energiknippen! Så det blev inte jättemycket läst med tanke på att det är full rulle hela tiden med dem där två (inte så mycket den tredje, men så är han ju ganska liten). Men jag åkte ju dit för att umgås med dem, så det vore ju inte så konstigt. Jag fotade också omgivningen lite, men inte mycket mer än så.


Tisdagen var däremot lite mer händelserik. Vi började dagen med att åka en slags linbana med fin utsikt över Madrid, Teleférico de Madrid. Det var jättehärligt, förutom det faktum att det var stekhett i själva gondolen, och jag passade på att ta en del bilder där uppifrån luften. Linbanan går över en gigantisk park som kallas Casa de Campo (vilket betyder Huset på landet på ett ungefär) och påminde mig om en slags savann på sätt och vis. Vi satte oss och tog varsin kall dricka på en terass och därefter lekte barnen på en lekplats i parken. Jag har märkt att parker är perfekta om man har barn med sig.


Onsdagen bjöd också på en del härligheter för då gick vi nämligen i en annan av Madrids stora parker, Parque del Retiro (Retiroparken). En väldigt stor, dock inte lika stor som Campo de Casa, och väldigt vacker park. Medan Casa de Campo mer liknar en savann så är det mycket mer skog, buskar, fontäner och statyer i Retiroparken. Jag passade på att ta en hel del bilder kan jag säga. Vi strövade runt där ett tag, mycket att utforska, och därefter begav vi oss till Faro de Moncloa. Faro de Moncloa är ett 100 meter högt torn med utsikt över Madrid. Sedan bar det av hemåt!


Vi började torsdagen med att besöka ännu en park, El Parque Fuente del Berro (ingen aning om hur jag ska översätta det men fuente betyder källa och berro betyder vattenkrasse) som ligger väldigt nära huset. I parken finns det faktiskt papegojor och påfåglar! Oturligt nog såg jag inte någon påfågel under mitt besök, men däremot hörde jag dem en hel del, särskilt på nätterna... Efter besöket i parken drog jag och min morbror iväg på lite shopping. Jag handlade två plagg på Mango och sedan gick vi och åt lunch, några typiska spanska smårätter.


Fredagen var den dag med mest aktiviteter inplanerade. Det första vi gjorde på morgonen var att åka till en bassäng, Riosequillo, ungefär en timmes färdväg från Madrid. Bassängen var jättestor och sträckte sig flera hundra meter (250? 300?). Det fanns också en barnpool, servering, omklädningsrum, toaletter, lekplats och en stor gräsmatta. Mysigt ställe om man vill komma ifrån hettan i Madrid en stund! Därefter åkte vi tillbaka till Madrid och mötte upp min "moster" (hon jobbade tyvärr mycket hela veckan, förutom på helgen) för paella-lunch. Supergott! Jag älskar paella, haha. Sedan drog hon och jag ut på en shoppingrunda (snarare shoppingkväll). Det var jätteroligt och resulterade i att jag köpte ytterligare två plagg på den spanska kedjan Bershka och ett nagellack på Kiko Cosmetics. Efter en lång shoppingtur satte vi oss på en servering och tog varsin frisk cocktail (alkoholfri för min del, oroa er inte). Det slutade med att vi kom lite efter elva på kvällen! Hehe...


Lördagen fick bli en slapp dag, ungefär som måndagen, utan att jag gjorde särskilt mycket. Mycket bad, lek med kusiner, lite tid för läsning och på kvällen grillade vi. Det var också dags att säga hejdå till alla, för dagen därpå skulle jag upp tidigt och ta flyget till Arlanda. Jag hade väldigt svårt att sova den natten. Tror inte jag somnade förrän klockan två och så skulle jag upp klockan sex/halv sju, så ni kan ju ana att jag var lite trött. Det i kombination med oroskänslan eftersom jag nämligen skulle flyga helt ensam hem. Jag fick skjuts till flygplatsen och min morbror följde med mig hela vägen fram till säkerhetskontrollen, men därifrån fick jag klara mig själv. Ända tills jag landade på svensk mark igen, hämtade ut mitt bagage och blev mottagen av mina föräldrar. Jag är faktiskt ganska nöjd med att ha lyckats flyga helt själv, on my own.

❤❤❤

Ja, det var min Spanien-resa det! Jag hoppas att ni har haft en minst lika bra vecka som jag. Och förresten, nu kanske ni undrar "varför är hennes bilder fyrkantiga?" och svaret på det är: instagram. Jag använder alltid fyrkantsfunktionen när jag fotar för att det blir bättre kvalité när jag sedan lägger upp bilden på instagram. För ja, jag instagrammar ganska mycket. Eller mycket och mycket...men ni fattar galoppen. Haha, så tokig är jag.

4 kommentarer:

  1. Gud va mycket fina bilder! :)

    SvaraRadera
  2. Du verkar ha haft det jättetrevligt! Och så fina bilder! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag verkligen! Tack så mycket! :)

      Radera

Har du en bok som du tycker jag måste läsa? Eller är du ett förlag som vill ge mig ett recensionsex? Eller vill du kanske bara säga hej?
KOMMENTERA!

Jag svarar på ALLA kommentarer, acceptera dock att jag kommer slänga dåliga kommentarer och spam...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...